Så er vi klar til første bogstav i alfabetet

Sig goddag til Findus nu som A-hund fra 2016
I dag var vi klar til årets anden B-prøve, vi har især trænet på knæk siden sidste prøve, men også arbejdet på at få vedligeholdt samarbejdet og vores glæde ved at være sammen.
Prøven i dag var på hjemmebane, hvilket altid er rart, for så er man omgivet af en masse kendte ansigter og det bliver så meget desto mere hyggeligt.
Vejret var ikke helt som jeg havde ønsket, dog begyndte det først at regne efter vi var færdige med vores prøve, men ikke sjovt for de andre klasser C og A som var færdige noget efter os, især A-hundene i sidste gruppeafdækning var MEGET våde efter 5 minutter i silende regn, og det samme var deres førere, måske vi skulle spare op til halvtag over døren ved indgangen til klubhuset hvor de stod i skjul ;-).
Jo, vi nåede at blive lidt trætte,
dejligt at komme ind i varmen til the, brændeovn og fifaen
Jeg var nummer et i min gruppe og vi skulle starte med sporet, jeg måtte VIRKELIG lige hive fat i mig selv, da jeg havde haft en indre monolog om netop den tankereaktion jeg fik efter jeg fandt ud af det. Findus er SÅ lækker at være til prøve med, uanset om vi er nummer 1 eller sjok som skal i ringen, og uanset hvilken øvelse vi skal starte eller slutte med ELSKER han at arbejde! DET skal jeg sgu ikke ødelægge med negative tanker, så ud med det, og bare glæde mig til at se om vores arbejde med knækkene har virket!


"Hvad mon det der er...??hov der er en hund på, en smuk hund på!"
Afsted til sporet med dommeren ved min side, Han syntes vist min bil var lidt lille, men som han sagde, "der var nok ikke blevet råd til mere plads". ;-)
Vi var ude et sted hvor jeg ikke har været før, græsmark, helt udemærket. Jeg fik tiltusket mig lidt tid til opvarmning, da jeg har en rutine, som jeg har det godt med at lave inden vi går i gang. Findus er sikkert ligeglad.
"Mon den dufter af tæve? ..Næh"
Fin opstart, medvind, han går rigtig pænt! Meget lige i forhold til tidligere i medvind hvor der har været noget flakken. Finder fint første genstand. Videre mod første knæk, hvor han selv finder ud af at der er knæk, men lige til venstre (15 meter ude) står et knækflag, det skuer han lige til og går så fint på sporet til højre, FEDT! Fint videre, det er let at se sporet da der stadig er dug på græsset. Andet knæk går han en smule ca. 40-50 cm over, og retter så ind, så der får vi lidt træk, han går faktisk lidt af ca 15-20 cm, jeg vurderer at det er på grund af vinden..men er alligevel nervøs for om han finder sidste genstand.. FY fører!! STOL PÅ DIN HUND!!.. og ja, Findus fandt også fint sidste genstand, og efter begge var blevet vurderet af dommeren kunne vi indkasere hele 9,6 point for sporet og 10 for genstandene, vores ABSOLUT bedste konkurrencespor til dato!! JUHU!! 
Så tilbage mod pladsen.
"Den væltede!?"
Her ventede første omgang stuedressurøvelser:
Sit: Ingen problemer der, kun en anelse ukoncenteret/snusen mod jorden, mod slutningen, men senere end i Fakse. 10

Spring: Super smukt, omend han var MEGET tændt, og bare mine vejrtrækninger fik ham til at sidde og hugge med kroppen. 10

Stå: Fint, han hang dog lidt med hovedet i starten, men fik rejst det op. 10

Apport: Dårlig kastearm på føreren, tror kun apporten kom 8-10 meter ud, men det trak heldigvis ikke. 10

Super fedt at posen var rystet!! Dejligt at det ikke er så forudsigeligt (stå og sit plejer altid at komme i den rækkefølge og lige efter hinanden!) Og det er bare SÅ fed en følelse at komme ud fra et dommerhold med alle de point man havde mulighed for at få! :-)

"Mon der er tæve inden i??....Næh... øv altså!"
Anden runde lydighedsøvelser måtte vi vente lidt på at komme indtil, der var lige kaffepause da vi skulle til at entrere banen, om det var det der gjorde et nul ved jeg ikke, men Findus var vanvittig snusende allerede inden vi gik ind? Plejer at kunne få ham med, og synes da også det gik fint da vi gik i gang:

Dæk: jeg får ham fint med i opmarchen, giver dæk, og han lægger sig med får åbenbart færten af noget HELT uimodståeligt (det håber jeg i hvert fald det var når han smider 10 point væk på det:-P ), så jeg bliver kaldt tilbage og dagens 0 er givet, det gik sgu ellers lige så godt indtil da. Men det er jo levende væsener, både os og hundene, og med min kastearm i første lydighedsgruppe så står den nok 1-1 i fejlscoringer ;-)

Fremsending: Rigtig fint, lidt skævt, men dog minimalt, fin indtagelse af dæk, fin lige side foran og fin plads 10.

Fri ved fod: Fint og flot, 10, så lækker en øvelse med ham, og dejligt at få point i det ;-)

Samlet oversigt over point, der er hugget lidt point hvor vi fik sidst, men vi fik
til gengæld flere point i fri ved fod denne gang.
 Sidste dommerhold indebar rundering og feltsøg. Der var lidt ventetid, så Findus kom i bilen, det var han ikke begejstret for, faktisk så han rigtig trist ud :-(, var helt bange for at jeg virkede for skuffet efter 0 i dæk-øvelsen, men tror altså bare det var bilen der gjorde det. Jeg lovede ham at han nok skulle komme ud igen.
Da det blev tid til at gøre klar til vores tur virkede han meget lettet over at få lov at lave mere, vi skulle gå et godt stykke for at komme op til øvelserne, men det var fint nok, dog gik der igen meget snus i den, gad vide om det er fordi det var så fugtigt for første gang i over en uge, så alle duftene pludselig stod meget skarpere end de plejer?

Rundering: tomt skjul et telt, syntes det var indlysende at det var der han skulle hen, men han løber til højre for og slår en bue ud, og jeg vælger at fløjte på det, han reagerer, men løber over mod teltet?? Jeg fløjer igen og så kommer han, dernæst ud til figuranten hvor han han først igen snuser??, og så sætter sig ned og gøer fint af figuranten, vi får 9, men var tæt på at få 8, fordi jeg kalder ham tilbage for hurtigt fra det tomme skjul, hvor han ikke var nået langt nok ud til at få point, så pyha.

Feltsøg: Lækkert nyt højt græs, faktisk et svært felt, da der næsten ikke er nogen vind, og græsset er tæt og højt skal hundene næsten løbe henover genstanden for at finde den. Findus løber ud i midten hvor jeg sender ham ud til start og finder første genstand, som desværre lige trænger til at blive rystet (en våd skihandske), derefter løber han fint ud og markerer anden genstand, jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at han har fundet den, men han dropper den, og jeg bliver i tvivl om der virkelig var noget, eller bare tidligere havde ligget en genstand der, så jeg får ham til at søge de andre steder i feltet hvor han ikke har været endnu. Han ender dog tilbage ved det område hvor han markerede anden genstand, samler den op og kommer fint med den.  Vi ender med at få 10 for søget og 9,5 for genstandene.
Smukke dreng, med politisk ukorrekt placeret pokal :-P
Og sådan, så var prøven allerede slut, klokken var kun lige 11, de var begyndt at skyde nede i jagtforeningen som også havde noget prøve eller lignende, de begyndte faktisk at skyde allerede mens Findus var i feltsøget, det første skud reagerede han på ved at krympe sig sammen og derfra ignorerede han det blot. Derefter kom regnen, og så blev det lidt kedeligt.

En stor tak til alle dommere, hjælpere og arrangørerne, samt klasselederne for at gøre det til en dejlig dag trods vejret, der var god forplejning, hygge i teltet med grillpølser, sodavand, kage og en god sludder med klubkammerater, konkurrenter og familier om dagens gang. Jeg elsker at være til prøve i DcH!

Og det var i øvrigt 2. oprykning til A-klassen, så fra 2016, er Findus og jeg makkere i A-klassen, det bliver spændende, da det er første gang jeg skal kaste mig ud i den klasse. Jeg regner med at skulle ud og se en A-prøve i sensommeren og nok også et par stykker i 2016, da jeg ikke regner med at vi når at blive klar til prøver i 2016.

Næste DcH prøve er den 21/6 i Vejen, det er langt at køre, og jeg glæder mig til at se om vi kan holde niveauet, og satser STORT på en prøve uden nuller! ;-)

Næste prøve er en LP2 den 14/5 i Vallensbæk, håber vi når at få arbejdet mere med skarpe og flotte afslutninger inden, samt fællesdækken, hvor jeg gerne vil have lært Findus at han trygt og roligt kan ligge og vente på mig.


Kommentarer

Populære opslag