Til konkurrencemennesket i min mave...


Findus på kajakbroen ved Bagsværd sø

Har lige bladret mine noter igennem fra da jeg læste "Control Unleashed", og blev helt overrasket over hvor mange af de filosofier jeg stræber efter at bruge når jeg træner hund, og tænker det at have hund som kommer/også er nævnt i den bog.

Viden har forskellige niveauer fra at kunne læse stoffet, til at kunne bruge stoffet og forholde sig kritisk til det, og til sidst bliver det en del af os, sådan har jeg det med hundetræning, på et tidspunkt føles det som om det altid har været sådan, selvom jeg nok rationelt set tænker at jeg heldigvis er blevet klogere. Og HURRA for det!

"TÆNK PÅ NOGET SOM DIN HUND GØR, SOM GØR DIG STOLT!"

Jeg elsker den måde hundetræning har forandret mig som menneske, og jeg er åben for at blive forandret ENDNU mere, hele den der føle og mærke i min hundetræning og mit liv, mere end at tale og tænke, det elsker jeg virkelig (selvom jeg også elsker at tale en masse, det duer bare ikke til hunde da de ikke er verbale). Arbejde med glæden i nuet, fremfor bekymringer i og for fremtiden. Lægge mine konkurrencemål en smule til side, for høje point og gode placeringer er blot et biprodukt af mit egentlige mål som er glæde og samarbejde med min hund. Et punkt jeg til stadighed arbejder for at mene og føle i hver en fiber i min krop, da jeg har et KÆMPE konkurrencemenneske i maven som er sultent efter netop alle de der point, og som gerne vil kvalificere sig til DM osv. og det er også meget okay, men konkurrencemennesket er jeg nødt til at lægge til side inden jeg går ombord i hundetræningen, for det gavner ikke hverken mig eller min hund med et enormt pres om præstation.
Et smut på Solrød Strand

Derfor skal jeg udover at have lært Findus øvelserne, og gøre ham glad for at udføre dem. Jeg skal også vise ham at han altid kan regne med mig. At jeg altid er stolt af ham, for jeg ved at han gør det bedste han kan, udfra hvad jeg har lært ham, i den situation jeg har sat ham i. Og at gå til konkurrence er MIT behov, ikke hans!

"HVORDAN HAR MIN HUND DET?"

Jeg skal derefter træne mig selv i at have den følelse i kroppen, som jeg ønsker at han skal have og udvise, for hvis jeg har den, vil han lettere kunne få den. Hvis jeg stresser op, vil han stresse med op, hvis jeg vil have, at han skal koncentrere sig, er jeg nødt til selv at koncentrere mig, men først må jeg lære mig selv hvordan det føles i kroppen når jeg koncentrerer mig, så jeg på prøvedagen kan genkalde mig den følelse midt i alt virvaret. Og så mærke hvordan han har det, så jeg kan støtte ham derfra, og hjælpe ham til det rette modus.

"BELØN DEN RETTE ORIENTERING"

Forbinde til mig selv, forbinde til min hund, fange den følelse der giver "ro og magt over situationen" i prøvesituationen, blandt andet planlægge min opgave, opvarmning med Findus, konktakt og bobbel,  hvordan vil jeg gå på banen, transport til øvelser, belønning efter øvelser, overblik over hvilke øvelser sker hvor henne på banen, være klar til at støtte min hund, så han hele tiden føler at han lykkes, også hvis der skulle være noget i omgivelserne som forstyrrer ham. Ryger pointene er det et fedt, men ryger min hunds tillid til sig selv eller mig er det en ommer! Og det er ikke Findus der har fejlet det er mig. Og selvom det lyder frygteligt negativt, så er det det ikke, for det er en udviklingsmulighed, og det er næsten det allerbedste. Med et positivt syn på livet, sig selv og sine omgivelser, bliver det lettere at se fejltagelser som det de er, nemlig udviklingspotentiale og ikke en stor synd og skam.

Endelig er det MIG og kun MIG som bestemmer hvad mit mål med min hund er. 
Alle andres forventninger til vores resultater betyder intet, for det er min hund, og jeg har besluttet at mit mål er: et godt, trygt og stabilt samarbejde. 
Når venner og familie så udtaler sig om hvor godt de mener det kommer til at gå, er det på den mest positive måde et udtryk for deres opfattelse af mit og min hunds niveau lige nu og her, som de nu kender til det. 
I starten var det meget svært for mig at se bort fra de forventninger, men jo mere fokus jeg har på mit eget mål, jo mindre energi bruger jeg til at tænke på det som bliver sagt til mig.

Alt det her gælder selvfølgelig også mine prøver med Emma. Og hvis I vil det, gælder det også for samarbejdet og konkurrencer med jeres hunde. Og selvom jeg skrev i starten at der ikke er så mange ord, er det jo fordi alt det her ligger i mig som en følelse i hverdagen, det er kun til ære for jer at jeg omformulerer en varm enkel smuk følelse til ord, som nu virker så uendeligt klodsede for mig når jeg læser bloggen igennem.

"Et billede siger mere end tusind ord, og en følelse kan ikke beskrives med hverken ord eller billeder, den skal mærkes."

Rigtig god træning og rigtig meget fornøjelse med jeres konkurrencer og prøver derude, jeg håber I alle vil opnå jeres mål, hvad de end måtte være.

Kommentarer

Populære opslag