DM DM DM DM DM DAAAMN

Findus uden filter, dog med ret dugget objektiv lørdag morgen ved dæmningen
 Vi kom, vi så, vi blev heldigvis klogere og hyggede os mens vi var der, prøveresultatet blev ikke som forventet, mere om det længere nede i bloggen.
Selve arrangementet var virkelig flot, Ribe/Toftlund DcH havde vist været lidt udfordret på vejret op til selve starten af DM, men under hele DM tror jeg kun det dryppede 10 dryp, resten af tiden skinnede solen SMUKT over arealerne.
Der var styr på indskrivning, indmarchen kom næsten i gang til tiden, hjælpere og dommere var i et super humør og det smittede af på deltagerne....det er i hvert fald min opfattelse ;-)

Indmarch med fanebærere i hver kreds (vi er kreds 6) og der var også
noget børne"orkester" som spillede stemningsmusik.
Vi boede på Ribe Camping, og bortset fra at der var ret fugtigt i græsset så var det fine forhold til vores campingvogn. Vi ankom sent fredag, da der var lidt arrangement i Gustavs børnehave som skulle passes. Gustav var hjemme hos sin mormor og morfar, Emma var med os.

Lørdag kom jeg tidligt op, vi skulle godt nok først aflevere startbøger mellem kl. 8 og 9, men jeg ville gerne have luftet både Emma og Findus godt af. Emma fordi hun jo skulle ligge i kassevognen i længere tid, og Findus fordi jeg havde set at første øvelse ville være rundering, og jeg ville nødig have berøring af figuranten. Smuk smuk morgen...mosekonen bryggede, solen skinnede, fårene hyggede sig bag indhegningen, hundene fik sig et par sprintture.
Og så ind til Ribe Fritidscenter hvor DM havde center.

Fik afleveret startbog og fik program og et net med smagsprøver fra Kingsmoore.


Efter indmarchen trænede jeg kort med Findus de øvelser som vi skulle ind og lave ved første dommerhold. Det gik rigtig godt, og jeg havde god mavefornemmelse, men måske lige lovlig mange sommerfugle.
Første dommerhold:

Rundering, som kan ses i videoen herover, Findus er 1,5 sekund fra at begynde at gø af figuranten, men får fært af noget i høet tror jeg. Og han kommer aldrig i tanke om hvad han skulle derude, og jeg får ja tak, jeg har aldrig prøvet noget lignende med ham før (så vidt jeg husker), vi får 4 for øvelsen DAAAMN. Det var ikke lige sådan jeg forestillede mig vi kunne blive trukket for øvelsen..men det skal da "bare" trænes :-)

Apport, det bliver en fin øvelse vi får 10, vores arbejde med lige foran og lige pladser har nok båret frugt! FEDT! YES!

Dækøvelse, Findus tripper bare ved afgivelse af dæk-kommando, på videoen jeg har set glemmer jeg at stryge ham ned af ryggen inden vi starter, jeg er ikke sikker på om det er det der gør at han ikke dækker.. men tror det ikke udelukkende, men jeg skulle dog stadig have gjort det. 0 point for hund som står når den skal ligge ned DAAMN.


Derfra blev det "lidt" hektisk, da jeg åbenbart ikke havde spor styr på programmet, og tilfældigvis opdager at hunden før os er inde hos vores andet dommerhold..Rune bliver sendt ud på 1,6 km løbetur ned til bilen og tilbage igen efter Findus, prisen for ikke at være klar til tiden som står i programmet er diskvalifikation, ikke lige noget man gider!
Vi når heldigvis at blive samlet før hunden med nummer 10 er færdig, og jeg når også nogenlunde at få styr på puls og stress.

Øvelserne:

Stå, Findus tripper efter jeg har givet stå kommando 9,7 point. YES!

Sit, Findus sætter sig fint, og ikke en eneste gang snuser han mod jorden, men han kigger lidt rundt efter runderingssignaler, dæk signaler og apportsignaler. 10. YES!

Ingen billeder eller af disse øvelser, da Rune mest tænkte på at få Findus op til pladsen inden start ;-)

Derefter frit søg, som lå op ad en sø, den side valgte jeg, ellers højt græs med lidt forskelligt ukrudt i, ikke noget svært, i forhold til der hvor jeg normalt på egen hånd træner frit søg. Første genstand finder han også efter 20-30 sekunder tror jeg og kommer flot med den. Anden genstand finder han, og kommer hen mod mig..ca 10-15 meter fra mig smider han genstanden, vender rundt og løber tilbage i feltet for at snuse, herfra må jeg vist i virkeligheden ikke sige noget, for han skal selv samle genstanden op, men han er gået på snus efter tis vist?.. vi mister anden genstand så pointene bliver 10 for søget og 5 for genstandene. DAAAMN

Det var den dag, selvom point ikke er vigtige, kan man godt blive irriteret eller ærgerlig over at de øvelser man ved man kan, ikke "klapper" bedre end de gjorde. Vi smidder 35 point ud af 95 mulige på den første dag, og det er FOR MEGET...men det er også hvad der kan ske til DM, det man håber sker for de andre, og denne dag var jeg så en af "de andre". Øvelsen er så at "hejse flaget", "komme op på hesten igen" og tage oplevelsen for det som det er.

Findus og jeg lader op til en dejlig tur over stubmarken
 Søndag morgen stod den på spor, absolut en yndlingsøvelse, rygter om meget våd jord m.m. ryster ikke en vandhund eller en fører i knæ-høje gummirøjser!
Vi fik heldigvis mulighed for at komme ned og sidde klar ved vores spor i GOD TID inden start, så Findus kunne komme ud af forventningsstress-mode inden starten på sporet. Der var INGEN vind, hvilket jeg ellers synes jeg er vant til.
Sindsyg flot natur at gå spor i, selvom min opmærksomhed er på Findus
 Der var virkelig vådt, så man kunne se at sporlæggeren var sunket 5 cm i for hvert fodspor, dette gav god mulighed for at starte Findus godt op allerede inden sporpinden og vise ham den fært som han skal gå på.
Første ben havde han lidt flak, et par gange hvor han løfter hovedet, men ellers går han snorlige i sporet. Desværre kommer retningspinden pludselig meget tæt på uden at Findus havde rakt mig første genstand :-( øv bøv busse!
Men jeg fik snart noget at glæde mig over, for Findus gik simpelthen såååå smukt spor som jeg aldrig har set ham gøre, flot første knæk, snorlige ned til andet knæk som han også MEGET smukt "bare tog"! Sidste genstand finder han og afleverer med 4 små mærker i, det trækker jo når hunden tygger.. overvejede at spørge om hende spordommeren lige ville prøve at holde den uberøte sporpind i munden og løbe/gå med den uden at tabe den eller lave mærker i den..og bruge læberne kan hundene jo ikke..Nå hul i det...det var et fantastisk spor! 9,2 for søget (her er trukket for flak, samt 0,5 point for at han gik over første genstand, så der var vitterlig ikke meget at trække for!) 5,4 for genstande DAAAAMN, den første genstand giver 4 point..den anden giver 6 point, men da han havde tygget i den blev der trukket 0,6 point.

Dejlige dejlige dreng..elsker bare FVF med Findus!
Tilbage på pladsen fulgte de tidsplanen og vi skulle være klar 1 time efter vi var færdige på sporet. Jeg brugte ikke meget tid på opvarmning med Findus, men lidt fokus på hinanden inden vi skulle ind og lave lidt kontaktøvelse.
Det var sidste dommerhold, og efterhånden var der ikke flere DM nerver tilbage..mest glædede jeg mig bare til at skulle gå FVF!

Sidste dommerhold:
FVF: Findus var ikke helt "på mig" i starten (første ben af FVF programmet), han virkede som om han var usikker/forstyrret/multitaskede, derefter var han mere på, men han havde ikke positionen som han plejer, var han også blevet lidt mere træt? Ellers en virkelig fed og skøn oplevelse at gå med ham.! Vi får 9,8 fordi han bumpede ind i mit ben en enkelt gang. YES!
Tilbagespring, god stil der Findus!
 Spring: Havde en underlig fornemmelse af at han ville knaldapportere, men nopes, hunden sidder med numsen som limet i græsset! 10 for øvelsen, ingen skæve pladser eller andet! YES!

 Fremsending: Findus som ud af en raket, ligefrem og vender og dækker på mit signal. BUM! Blev sgu lidt overrasket, noget jeg troede vi kunne kunne vi godt!? kalder ind, og i plads, og den bliver så lidt skæv, men 9,5 er flot at slutte på.  YES!

Og så er DM-øvelserne slut...så var der bare tilbage at vente.

 ...og blive fotograferert ved fanerne selvfølgelig! Stolt af min hund, og lidt ærgerlig over at vi smed point i de dyre dele af programmet. Men stolt over at blive udtaget, og mest af alt stolt af at kunne holde min hund glad, i alt virvaret af MANGE MENNESKER, HUNDE, BODER, SIGNALER osv.. For så kan jeg tillade mig at tage ham med en anden gang, hvis vi skulle være så heldige at blive udtaget igen! :-D
Herover ses en oversigt over vores konkurrencer i B-klassen, pointene fra i går afspejler ikke rigtig vores normale niveau, og sådan vil jeg gerne se på det..DM er ikke NORMALT, for så ville det jo ikke være så særligt og specielt at kunne komme med.

Nu har vi en prøve tilbage inden vi starter på at træne til A-programmet, hvilket jeg glæder mig mere og mere til, med respekt for de udfordringer som selvfølgelig ligger og venter på at blive løst. :-)


Kommentarer

Populære opslag