Very good judge!!

Billede fra skovtur maj 2015
I dag stod den så på så på udstilling, ugens sidste Tollerdays 2015 aktivitet, en anelse træt i koderne, men opsat på at komme ind og vise os fra vores smukkeste side!
Dagens dommer var Satu Ylä-Mononen fra Finland. Blev advaret om at finnerne ofte er til lave og tunge hunde, så jeg spåede ikke Findus de store chancer, og nedjusterede forventningerne til en "Good", årsagerne var mange, men lav og tung kan man ikke bruge til at beskrive Findus.

Der var god tid til det var hanner åbenklasse, så jeg fik nydt at se en masse forskellige tollere, efterhånden er jeg blevet bedre til at se forbi pels og smukke øjne, og prøver nu at fokusere især på gode bevægelser og harmonisk byggede hunde, fordi det er det som skal holde en toller i gang en hel jagt sådan i oprindelig praktisk forstand, hvis man har set en vinderklasse jagtprøve, som jeg fik fornøjelsen af i går, finder man ud af at der skal være ligedele: RO, LYDHØRHED, DRIVE, VILDT SPONTANITET og UDHOLDENHED...mangler hunden bare en af disse, får man ualmindelig svært ved at få en første præmie.
Så hvis hunden bevæger sig uhensigtsmæssigt, er stresset eller ligende så duer det altså ikke.
Jeg er lidt forelsket i tolleren som race, men ved også at jeg ved næste toller gerne vil bede om en lille smule mindre stress, og en bedre bygget hund, forstået som en hund der uden større bøvl i træningen selv sætter muskulatur, også ved lænden og på bagbenene.
Findus er ikke stærk nok til hverken bamseøvelser, løvedæk, eller en pæn sit, jeg træner det med ham, men synes stadig han klasker sammen, jeg er nu nået til at det er sådan han er. Med Emma har jeg ALDRIG haft lignende problemer, og eneste forskel er at Emma har trænet mere tidligere end Findus har, men det burde i min optik ikke være det som gjorde det, Emma kunne fra starten ligge løvedæk..om det er racebestemt, eller kommer af bestemte linjer i racen ved jeg ikke...jeg ved dog at mange tollere har en meget løst bagparti, uden nødvendigvis at have dårlige hofter.
Nå! tilbage til udstillingen ;-)
Da det så blev vores tur, holdt jeg mig med vilje lidt fra de andre, så vi havde god plads til at løbe på, og så Findus ikke følte sig trykket af de andre hanhunde (det gjorde han SLET ikke!!), sørgede for at han nåede det pæneste niveau af trav, og at få ham til at stå så pænt som muligt med de ben og vinkler han nu engang har.
Det gik faktisk over AL forventning, vi tangerede vores rekord i udstillingsringen, men kunne kun hive en 4.v. titel i land, så altså dårligste åbenklasse hanhund, men dog med Very Good (er stadig lidt i tvivl om det bare var noget hun gav til dem som ikke fik excellent, for der var ingen som fik dårligere end Very Good?)
Uanset fik vi en rigtig rar kritik!

"Good size, excellent proportions but totally without coat today, correct bite, narrow muzzle, good eyes and ears, excellent neck and topline, enough bone, narrow forechest, enough angulations, good tail set, moves with good drive, a bit loose in front, good coat quality, but need new coat."

Og jeg er meget enig med hende :-) synes nemlig at Findus er en pæn hund, dog uden pels (især i øjeblikket hvor hans sygdom har fået ham til at fælde siden februar, og jeg kan stadig bare hive pels af ham :-( ) men når man stiller ham ved siden af andre hanhunde så ligner han ingenting, fordi han er spinkelt bygget. Er glad for bemærkningen om drive, fordi det er noget jeg har forsøgt at styrke ham i på vores løbeture, træne ham i at trave i forskellige tempi, det går ikke altid så godt, men vi øver..og så er der jo lige det med konditionen (i forhold til hans lave stofskifte), tror dog primært at det er forkert indlært bevægelsesmønster fra starten.

Visse udstillingsdommere lyder i kritikker meget som madanmeldere, og glemmer at skrive noget pænt om hunden, og påpeger kun fejl, hvilket jo godt kan skræmme folk fra udstillingsringe i fremtiden, helt unødigt efter min mening. Der er altid noget pænt at sige om hunden, uanset hvor meget den falder udenfor racestandarden.

Når jeg ser tilbage på dette års Tollerdays, er vi startet med et brag i torsdags med LP, fik dukket hovedet lidt lørdag (med en alt for arbejdsivrig hund), og fik lidt oprejsning i dag søndag på udstillingen. Nu skal man jo være forsigtig med at spå om fremtiden, men jeg regner ikke med at se Findus i en jagtprøve eller udstillingsring igen, vi vil fokusere 70% på vores DcH arbejde og 30% på LP arbejdet, og så må vi se om der dukker noget andet op der passer til vores samarbejde og intensitet! :-D

Mange tak til arrangørerne for en fantastisk dejlig og hyggelig weekend, til konkurrenterne for et dejligt venskab og god stemning og til DMI for næsten at give godt vejr hele weekenden!

Næste prøve for Findus og mig er på UDE-bane i Vejen den 21/6 hvor vi sammen med MANGE andre B-hunde skal til DcH prøve (der er tilmeldt 50 hunde pt. og heraf er 7 C-hunde resten er B-hunde), godt der er masser af plads i Jylland ;-) Jeg glæder mig meget til at "vende" tilbage til mit yndlingsprogram.

Kommentarer

Populære opslag