Planen er klar..

Vi skal bruge 4 mursten, to brædder og et spejl......SKIDE godt Egon! ..mere om den forkromede plan senere :-D
Orhh... så lækker han altså er...
"please, skal vi ikke arbejde, jeg har hundeøjnene på mor!"
Det går rigtig fint fremad med Findus' træning, han belønner min tålmodighed promte, og han belønner også når jeg MAX laver 3 gentagelser af øvelserne.
I dag var min første "rigtige" arbejdsdag ( 3,5 timers tolkning i Skælskør), jeg valgte trods lav ude temperatur at have begge hunde med i bilen, jeg er ikke nervøs for Emma, men synes at Findus hurtigt begynder at fryse, men med spritny wetbed samt flecetæppe mente jeg han nok skulle holde varmen, som ved parkeringstidspunktet var knap 26 grader.
På vej til Skælskør holdt vi et kort stop i Ringsted ved Lavetten, fortrukkent luftested med Emma, kort luftetur, tilbage i bilen, og så var der hvile til hundene, indtil vi kom til Køge Åsen på vejen hjem, ud og luftes, lege "blive bundet af mens mor gemmer guffer", han ville gerne løs, men hverken peb eller gøede... først blev Emma sluppet, og da han bare satte sig og kiggede på hende, fik han lov at komme fri også og søge...
Derefter var det en lille bitte luftetur, og vi kørte hjem.. efter lidt vand, ro og endnu en chance for at tisse, kom Findus i bur, han brokkede sig ikke, men moslede en del rundt derinde.. efter 20 minutter gav han dog efter og lagde sig ned for at sove.
Øvelse i at stå bundet sammen med Emma i skoven, mens jeg lister rundt
og lægger godbidder i skovbunden, dernæst Emma får søge øvelse..
Ved ro, får Findus lov at søge et andet sted.
Hertil aften var det tid til første foundation træning hos Johanna Allanach som jeg kender gennem Paul Lysholdts rosende blog, og fik lov at "smage" hendes træning da jeg arbejdede i Sydkystens Hundeskole, først på et internt træner kursus og dernæst på et Masterclass hold. Hun er yderst professionel og MEGET behagelig, derudover er hun fantastisk dygtig. Forventningerne var MEGET høje, og blev indfriet til fulde!
Først forklarede hun reglerne på holdet: skiftesko, masser af godbidder (ellers er der straf fra næste gang), vi skal selv sørge for pause, hvis vi vil arbejde med lydighed eller freestyle skal vi (og hun hjælper) være MEGET opmærksomme på hvad vi får forstærket, selvom øvelsen er perfekt må vi ikke belønne hvis hunden har antræk af at kunne sætte lyd på. FEDT! Hun sagde noget mere, men jeg kan ikke huske hvad ;-)

Første øvelse var håndtarget "Dut", vi har trænet denne fra Findus kom hjem, og han kan godt lide den, så vi er efterhånden nået til at han kan fastholde øvelsen, Johanna var meget god til at forklare hvad øvelsen kan bruges til, og hvordan den bygges op trin for trin.

Anden øvelse var twist og stå, hunden skal dreje 180 grader og få belønningen der, uden at dreje hovedet, kan bruges i positioner under gang, så ens hund ikke får drejet hovedet/kroppen så poterne løftes. Den var ny for os, men da den skulle lokkes var det en smal sag da Findus ELSKER sine træningsgodbidder.

Jeg kørte 3 gentagelser af øvelserne, når jeg havde været i gennem øvelserne lavede vi afslapningsøvelse, vi var også ude og tisse to gange.

Johanna kom rundt to gange til os hver, meget nærværende og konkret. Vi fik stor ros for håndtargetøvelsen, og Johanna anbefalede at vi enten arbejdede videre med at sætte signal på, eller at jeg hævede kriterierne for fastholdelse. Jeg har valgt at arbejde videre med signalet. Jeg skal vente til Findus holder op med at dutte og kigger på mig og så give signalet og klikke "forfra"... det gik MEGET hurtigt, men jeg skal lige have trænet det mere, for han er allerede i FULD gang med at kigge på mig og dutte samtidig... puha, han er SEJ! :-D

Til twisten fik jeg at vide at jeg skal prøve at lade ham holde en pause i øvelsen, altså at forbene kan være i ro et øjeblik før jeg slipper godbidden, han vil gerne en masse samtidig, og hans forpoter arbejder fuldstændig ukoordineret og konstant i øvelserne, så jeg tror at denne detalje vil smitte positivt på vores andre øvelser. Det var også her Johanna anbefalede mig at købe/anskaffe 4 mursten og så skal han lære at sætte en pote på hver, jeg synes det er GENIALT, for jeg har fra starten gerne ville arbejde med hans kropsbevidsthed, men har ikke helt kunne tage hul på det, jeg ved lige hvordan mustensøvelsen skal bygges op... I Johannas ånd tror jeg der skal videoklip på :-)

Så blev vi lige samlet til gennemgang af tredje og fjerde øvelse.

Tandvisning/manipulering med hundens hoved, Johanna træner dette uden godbidder af to årsager, nogle hunde bliver MEGET febrilske når der er mad i farevandet (hmmm kender jeg godt!) samtidig hvis hunden synes det er lidt ubehageligt skal det ikke sprede sig til godbiddernes værdi, at de kan blive knyttet til noget negativt, så det er en øvelse som er god at lave med en træt hund.

Set-up, bruges til at træne hunden forud for fri ved fod, hunden belønnes ved førerens højre ben, som senere bliver byttet ud med det venstre ben, dette for at lære hunden at det er trygt at bevæge sig tæt på førerens ben og fødder hvor vi jo gerne vil have den i fri ved fod. Øvelsen kan også bruges til agility ved starten. Vi måtte selv vælge om vi ville starte øvelsen op med lok, eller med shaping. 
Jeg valgte lok for at undgå frustrationer, og skal hurtigt af med godbidderne og starte på at shape.

Vi glæder os helt vildt til næste uge, hvor vi har fået trænet mursten, brædder og med spejl for at tjekke hans forben :-)

Den mest elskelige hvalp :-D


Kommentarer

Populære opslag