Vi bevarer spændingen lidt endnu...

Resultaterne fra søndagens DcH konkurrence
Det er jo altid spændende at komme til DcH konkurrence, og søndagens konkurrence var ingen undtagelse. 
Vi startede med lydigheden, og en vældig frisk Findus!

Fremsend.: Findus får øje på noget afklippet græs, langt bag linjen, og er sikker på at det er det udlagte legetøj, så han må få en ekstra dæk-kommando.

Fri ved fod: han er ikke 100% hvor jeg gerne vil have ham, men det kommer efter første ben (dette er set før, Findus går og holder øje med pindene på pladsen). Min opstart før pælen var ikke optimal, her kunne jeg godt have støttet Findus mere. Jeg var for cool og afslappet og glemte min hund, ikke ok.

Apport et og to: Fint. Selvom fremmedapporten godt nok var tæt på at blive til legetøj. Det skal siges at jeg træner at han skal hente sit eget legetøj og håndtere det som en apport, fordi det er typisk at det er anden apporter ligner ofte legetøj.

Springapport: Findus har fjeder i numsen, så han laver en lille knaldapport. Det må bare trænes. :-) 

Positioner under gang: Fint, ingen kommentarer.

Så ud til sporet, hvor der desværre lige var blevet kaseret 3 spor inden vi kom, hvilket gav en ekstra ventetid på 2 timer. Det er selvfølgelig drøn ærgerligt, men det er sådan det kan gå når det er mennesker der skal lægge spor. Det var heldigvis godt vejr, og der var godt selskab.

Efter 2,5 times ventetid var der spor til os. Underlaget: lang vintersæd.

Helt mærkeligt at gå spor med masser af retningspinde. Ulempen ved retningspinde er at det er relativt let for både sporlægger og dommer at se om hunden går over knæk, hvor det er mere usikkert når der ingen guidepinde er. 

Findus starter i medvind, hvilket hjælper ham meget til at tage porten rigtig. Første ben helt uden flak, hvilket jo virkelig er fedt. Han har en smule overløb på første knæk.. max 1 meter..andet ben også uden flak, og ved andet knæk drejer han til den forkerte side primært pga af vinden tror jeg. tredje ben var der et par få gange med flak. Ned mod spidsen flakker han en smule mere. Han finder spidsen og så lader jeg ham desværre gå så hurtigt at han misser sidste genstand. De andre genstande finder han helt fint. 

Så afsted til sidste to dommerhold.

Først til eftersøgning, på hjemmebane, da vi trænede i mandags var det i mørke, og jeg syntes mildest talt at det var umuligt at se hvad han lavede undervejs. Så det var rart at se ham løbe i dagslys ;-) .
Hans to første udslag var super flotte!!! Efterfølgende er også rigtig pæne, da han kommer tilbage efter ca 6. udslag træder han en torn op i venstre forpote med et skrig og stopper og løfter poten. Jeg får lov til lige at fjerne tornen, som er 3 cm lang (det hele sidder DOG ikke i poten!), den hænger godt fast, men kommer heldigvis hel ud.
Findus løber fint videre derfra. 
Et par udslag derefter finder han første figurant, han er helt inde i skjulet hos figuranten, men rører hende dog ikke overhovedet! :-D.

Et enkelt udslag eller to efter figuranten stopper han op og snuser til noget på hans løbebane, jeg kalder ham ind, går lidt frem og sender ham til den anden side, og senere ud i det udslag igen. Det går fint (fedt at have overskuddet til at opgive et udløb og gå frem for at hjælpe hunden).
Så når vi ned til søen midt på banen, og Findus går selvfølgelig i vandet, igen cool ro i maven, lader ham drikke 4-6 gange, og får ham så op igen og sender ham modsat. Kalder ind, og sender til den modsatte side, og fløjter uden han kommer, 2-3 sekunder efter begynder han at gø! :-D 

Bedste eftersøgning til dato! Selvom han måtte have en ekstra pladskommado for at forlade figuranten :-) 

Så en kort pause inden den står på rundering af død genstand. Som blev besværliggjort af min tålmodighed. Findus løber ud til dækket (som var dagens genstand), og ser ud til at skulle til at gå fra den, så jeg giver en ekstra kommando, hvilket får ham til at gø, og dommeren til at sige "ja tak" (=øvelsen stoppes).

Feltsøget går anderledes fint, fed Primack belønning til Findus, hans absolutte yndlingsøvelse er netop feltsøget. Vores sider er i medvind eller sidevind. Jeg sender ind i sidevind, fra 4-5 meter fra den anden side vi havde fået, og så arbejder jeg mig sidelæns mod den modsatte side. Findus finder relativt hurtigt alle tre genstande på den måde. 

Gruppeafdækningen ved pladsen kommer hurtigt efter vi er kommet tilbage, men Findus har heldigvis trænet med det, dog ikke med tilskuer, telt og duft af grillede pølser, men det rør ham vist ikke. For vi får i hvert fald 10 for den øvelse.

En fed konkurrence, hvor jeg efterfølgende har ærget mig en del over et par førerfejl, så fedt at vi skal til DcH konkurrence i Helsingør den 10/9, og måske endda allerede til juli i Sæby (hvis vi får lov, da der er et begrænset antal pladser i A-klassen), så må vi se om vi får gjort en E-ekvipage ud af os der :-D.

På torsdag er det en tur til dr. dyr for at få gjort noget permanent ved den forstørrede prostata. 
Den 20/5 tager vi et smut til Årslev for at vedligeholde LP-konkurrenceformen
Den 10+11/6 er vi i Vejen for at give den en sidste skalle i kampen om en plads til Årets hund i LP3. 

Følg med her på bloggen hvis du vil se hvordan det går... 
Min altid arbejdsglade dreng i skoven! :-D 




Kommentarer

Populære opslag