Opsummering på 4 dages forrygende Pariser-kursus..

Glad, eneste dansker til Dog Event 2017 i Frankrig!

Netop hjemkommet fra fedt foredragsforløb i Frankrig. Eventet blev arrangeret af Benjamin Bonhomme og Perrine Hubert.
Det hele foregik på fransk, jeg formåede dog at google translate mig vej ind, og fandt endda også et program på engelsk! 
Ideen til at deltage i første omgang, kom sig af, at jeg har fulgt med på Denice Frenzis blog i en længere periode, og jeg tror vi er RET enige om MANGE ting i hundetræning. Hun skrev at hun kom til Frankrig i påsken, og så var det jo bare at lave en smule detektivarbejde. Da jeg fandt ud af hvor, fandt jeg også ud af at Emily Larlham også skulle holde foredrag. Tænk, to amerikanere (eller Emily bor i hvert fald i USA) på en weekend, og så uden at forlade kontinentet :-o FEEEEDT! 

Mange har spurgt om ville med, var meget bange for at det hele var på fransk... selv kan jeg ikke fransk, og synes det er en lidt begrænsende tankegang. Jeg er heller ikke flydende i hundesprog, men tilbringer stadig meget af mit liv med hunde. Og så synes jeg jo det var en vanvittig god mulighed for at se nogle dygtige mennesker på kort tid. Men ingen danskere fik jeg lokket med.

Arrangementet startede langfredag kl. 9, i et gammelt auditorium, det hele foregik i et meget stemningsfuldt område, med flot park, og nogle meget rustikke bygninger! 
Et billede af vores madvogn som bragte frokost for 9 euro inkl. dessert og drikkevarer
Vi fik, meget ala Clickerexpo, udleveret en Goodiebag fra Kong, og et navneskilt. Dernæst ind i salen og blive udstyret med tolkegrej, hovedtelefoner og en modtager, jeg studsede lidt over det, for jeg mente jo at det skulle foregå på engelsk. Det gjorde det også, og jeg fik hurtigt slukket for de franske meget dygtige og TRAVLE franske simultantolke. Det har været rigtig sjovt for mig at være "kunde" til tolkene, da jeg jo selv normalt ER tolken. Og der var et par gange hvor jeg "kom til" at overveje nogle tolkefaglige forskelle på deres arbejdsvilkår, kontra mine arbejdsvilkår. :-) Spændende...

Min plads i salen, med udsigt til Chirag som gør sig klar til foredraget om Beyond Positive Reinforcement


Første taler var Chirag Patel, som jeg ikke tidligere har stiftet bekendtskab med. Men han var nu GANSKE god at høre på! Titlen på foredraget var "Beyond Positive Reinforcement", Chirag havde rigtig mange videoer til at forklare sine synspunkter.
Det handler ikke bare om godbidder, men også om andre ting, eks. at sætte træningen op, så hunden får succes! Eksemplificeret ved en gammel video af en handikappet pige, som via to stole, reb og is, lærer at gå i løbet af MEGET kort tid. Pointen er her også, at det sidste reb der gør hende tryg, en rest af et stykke reb, der på et tidspunkt hænger ned fra loftet, vælger hun selv hvornår hun vil slippe. Det er ikke sygeplejerskerne som beslutter hvornår hun er er klar, det er hende selv. Og man ser i videoen hvordan hun selv slipper rebet. Tidligere i videoen tager de rebet fra hende, og så falder hun. Men da hun selv slipper, så bevarer hun balancen og kan gå HELT uden støtte. 
Når vi træner hunde, hvem beslutter så hvornår hunden er klar til at klare sig uden støtten, eks. target i feltet? Hvad gør det ved hunden at vi fjerner hjælpen for tidligt?

Dernæst talte han om vores forventninger til hundene, de har ikke valgt at bo hos os, alene det at vi kalder dem "pets" altså at vi kæledyr, fortæller at vi har nogle forventninger til dem, men at det er VORES forventninger, at det er vigtigt at vi lærer dem at bo hos os. 

Hvilken træningsmetode skal vi bruge, lokke, shape, target....? Vi skal bruge det som virker for hunden! Det som er lettest for den! 
Hvis en træningsmetode er prøvet 2-3 gange, og det ikke rykker, så skal du som træner lave noget om. Der er ikke noget som hedder snyd, hvis det virker, så brug det.

Alle talerne jeg hørte i weekenden talte meget om participan/compliance, og jeg tolker det som forskellen mellem at deltage, altså frivillig deltager, og så compliance som er at følge/adlyde det der bliver udstukket. Der er et valg. Og vi skal skabe træning der støtter den frivillighed hos hunden. Der var også et kursus i det ved Clickerexpo i 2016 i Billund, jeg mener det var Ken Ramirez som talte om hundens mulighed for at sige nej. Virkelig fedt i forhold til dyrevelfærd. 
Dette gælder OGSÅ i forhold til vores kursister. De fleste instruktører har nok følt en del frustration over en kursist, som enten ikke ville bruge den foreslået metode, vej, sti...eller måske bare ikke var i stand til at gøre det vi bad personen om. DETTE skal OGSÅ ændres, i forhold til frivillighed, vi skal gøre det samme mod vores kursister, som vi gør ved hundene, ALTSÅ, vi skal sætte dem op til succes i forhold til det miljø vi sætter dem i. Vi må ikke frustrere dem! :-) 

Så skifter Chirag emne, og taler mere om det med at lære hundene at trives i vores/deres hverdag, også i forhold til kursisternes hunde.
Husker vi at lære vores hunde at drikke vand forskellige steder, forskellige typer af vand (der er jo både forskel i hårdhed, temperatur og kemisk sammensætning), hvis hunden allerede er en smule stresset pga andre ting i miljøet, så kan vandet pludselig ikke drikkes? 

Han talte om følgende punkter i forhold til elementer som påvirker træningen og hundens opfattelse af om det nu også er +R:
Safe, temperature, sex, training, sleep, pee/poo, drink, eat.

Får hundene sovet det de skal? Der er lavet en undersøgelse af at hunde som sover mindre om natten, gør mere om dagen. Han fortalte om sin egen hund, som de videooptog, og kunne se den sad og kiggede på sin ræveven flere timer om natten, når den fik muligheden for det.
Men skal vi så lære hunden at gø mindre, eller skal vi sørge for at de får mere ro til at sove?

Pee/Poo, har vi lært hundene at komme af med afføring og urin på forskellige typer af underlag, som vi får brug for, hvis vi pludselig er nødt til at lufte hunden, på et andet underlag end de er vant til? Eller skal de gå og holde sig, det er også et stressmoment.

Træning og gåtur, det er meget forskelligt, hvilke hunde der har brug for det ene eller det andet. Ikke alle hunde har brug for 3x 30 minutters gåtur, og slet ikke hvis verdenen er et stort og stressende sted for hunden. Kig på hunden og se hvordan den trives.

Safeplace, eks. med en rotte som er ude på fremmed territorie, hvor den bliver overvældet af omgivelserne, og kan trække sig tilbage til sit transportbur i et kort øjeblik, og så kommer den frem igen. I forhold til hvis den ikke havde den tryghedsplet med sig, og den var blevet overvældet, havde den måske gemt sig længere tid. 
Vi skal arbejde på, at være et safeplace for vores hunde. De skal forbinde os med noget rart, kan de det hvis vi tvinger dem til at gøre ting de ikke har lyst til!?

Huske at give hunden smile-øjeblikke. Eks. som når vi er på hunde seminar, og det hele er nyt, der er mange nye mennesker, det er svært at vide hvor man skal hen, og så ser man en person man kender, og så kan man ikke lade være med at smile. DET skal vi gøre med vores hunde. Eks. hvis de skal ud til træning, så tag deres kendte måtte, eller legetøj, eller dig selv med.

Næste punkt er Empowerment. At gøre nogen mere stærke, give dem selvtillid og mulighed for at tage kontrol i deres liv. 
Hvis vi sætter farten ned i vores træning, vil vi se mere af den kommunikation som hundene giver os. 
Så så vi nogle eksempler: 
En fisk som selv svømmer op i en beholder, hvilket gør at den fisk ikke bliver stresset, og at de andre fisk i akvariet HELLER ikke bliver stresset når fisken skal flyttes fra et akvarie til et andet. Fisken kan signalere når den er klar til at blive flyttet op, ved at svømme ind i midten af beholderen.

En høne som ikke i første omgang hopper op på armen, armen forsvinder til hønen kigger på træneren igen, og så hopper hønen op. 

Chirags egen hund, som bliver børstet ved hundeparken, men kun når den står helt henne ved Chirag, hvis den flytter sig, kalder han den ikke tilbage, den vælger selv. 

Et barn som skal have dryppet næse, uden tvang, leger det med sin mor, barnet bliver klikket for at tage små skridt i den rigtige retning mod næsedryp. Masser af grin og smil, og en accept af at barnet har brug for pause undervejs. 

The Bucket Game
Det er sådan lidt langt at forklare...så jeg lader Chirag forklare det selv.
Helt sikkert noget jeg skal prøve med Emma og Findus.. :-D 

Og så var der ikke mere fra Chirag. 

Næste taler var Lori Stevens
Hun talte om "Helping Dogs Thrive", vinklen er meget det samme ala Chirag. 
At hunde kan trives, at vi undgår trusler og tvang. 
At beskytte hunden fysisk og følelsesmæssigt
Empower
Forstærke ønsket adfærd
Levere trivsel via empowerment

Ken Ramirez 4 hjørnesten:
Næring
Sundhed
Miljø
Adfærd

Alle 4 hjørnesten kan påvirke hinanden.

Vi som førere skal blive bedre til at tilsidesætte vores egne behov for hundens! Eks. når vi gerne vil rose med kraftige klap, men det ikke er sikkert at hunden opfatter det som noget positivt og rart. 

Foundation: (øvelser man bør lære hvalpen/hunden for at trives)
-deltagelse i hverdags "grooming"
-lære target med næse, en pote, to poter, 4 poter, bagdel
-Fitnessøvelser
-Indkald
-Tage sele på

Hvis du møder en klient, og har svært ved at løse det selv, så konsulter en af dine kolleger, der er aldrig kun EN fast løsning, vær kreativ, se på de 4 hjørnesten (er alt i hundens liv som det skal være?).

Foundation for instruktører:
- ABA (applied behaviour analyse)
- Teaching
- Observationsfærdigheder (brug evt. video, sommetider er små signaler et stort tegn, eks. med papegøje som gjorde ingenting lige inden den bed)
- Kommunikation er dialog
- Tage sig af sig selv, passe på sig selv (massage, træning, søvn osv.)

ABC
A gør B lettere, B er adfærd, C belønner B.
Hvad sker der inden adfærd, sæt hunden op til succes. 

Labels (hunden er aggressiv, nej, måske den bider, men det er ikke det samme som at den er aggressiv) er IKKE adfærd, giver færre muligheder.

Uønskede B'er bliver også gjort stærkere utilsigtet.

Se om der er fysiske forandringer, som kan forklare ændring i adfærden.

Så forklarede Lori, ekstremt lidt om TTouch, som hun beskriver som blidt, og et anderledes tryk. Evt. bodywrap, som vi kender det fra thundershirts. 
Hun forklarede om huden og at der er ufattelig mange nerver i den, huden skal beskytte os/hunden.

Man starter med at røre med bagsiden af hånden, da det er mindre truende. Der åndes ud ved berøring, fordi det beroliger. Hun forklarede om den måde der trykkes i cirkler. 

Hvordan hun undersøger hunden ved at lade den gå i 8 taler langsomt med stop undervejs og i begge retninger og at man kan se om der er forskellige i den måde de går i den ene retning, vs den anden retning, i forhold til at se om bevægeapparatet er sundt og funktionelt. 

Så talte hun om stress, jeg havde faktisk glædet mig til at høre mere om dette, men synes hun skøjtede lidt hurtigt over de ting jeg gerne ville have hørt mere om. 
Stress kan ikke ses uden på, kun kroppens signaler kan ses. De kan variere meget fra voldsomme signaler som stress diare, opkast, eksem...til de mere dæmpede signaler som eks. læbeslik.

Signalerne kan også forklares med andre årsager, eks. kan stress gøre at hunden ryster, men det kan kulde også gøre. 
Succes i forhold til at arbejde med frygt/stress/angst...er at man se mindre af den adfærd/signaler som viser stressen.

Bliver hunden udsat for noget frygtfremkaldende, er det optimale at flytte hunden fra det. 
En familie i et område af USA der er hårdt ramt af torden, har en lydsensitiv hund, de byggede en lydisoleret iglo under sengen med flamingobats, så hunden kunne gå derind og få fred under tordenbyger.

Vejen frem er empowerment, desensibilasation, counterconditioning og TÅLMODIGHED.

Første dagens sidste taler: Nancy Tucker fra Canada
Talte om en form for nytænkning for instruktører, hun talte om noget jeg virkelig kunne relatere til. Nemlig det med at succes for klienten/kunden ER SUCCES. Det er ikke mine ønsker/krav der skal indfries i forhold til hundetræningen, det er hundens ejer der bestemmer hvad der fungerer. 

Der er stor forskel på at træne hunde, og på at træne mennesker som træner hunde. 
Hunde skal ikke være perfekte, hunde skal være hunde. Og vi skal elske vores hunde, også når de er hunde. 

At løse et problem, betyder ikke nødvendigvis at hundens adfærd bliver ændret, det kan også være at omgivelserne bliver ændret, eller rytmen eller andet. 

1) Hvad er en succesfuld træningskonsultation, tænk mere bredt og kreativt
2) Se det store billede, hvor skal hunden indgå, hele familien
3) Skabe bånd mellem hund og fører, hvad kommer først, båndet eller træningen.
4) SKAL! klienterne følge vores anvisninger??? Eller er det et samarbejde, hvor vi skal acceptere deres begrænsninger? 

Fremfor flotte ord og fagbegreber skal vi servicere kunderne, de behøver ikke have samme uddannelse som os for at træne hund. Det kan give frustrationer, hvis vi gør det med fagbegreber i stedet for bare at forklare det simpelt.

Byg træningen langsomt op, "i første gear", og vurder udfra deres reaktion hvad næste trin skal være. Sæt dig ind i kundens liv og behov, måske er der motivation i starten, men hvad så når livet sker rundt om dem?
Vi skal hjælpe og være kreative, det vigtigste er at hunden bliver i hjemmet (i Canada, bliver MANGE hunde aflivet, fordi ejerne ikke kan finde ordentlig hjælp til at udbedre problemadfærd, derfor er Nancys fineste opgave at sørge for at hundene bliver i hjemmene!)
Tjekliste:
-Effektiv (i forhold til kundens ønske/behov)
-Ikke skadelig eller frygtfremkaldende
-Styrker relationen mellem hund og familien
-Forbedre livet for ALLE i familien (to og firbenede)

Kunderne ringer ofte sent i forløbet, så der skal tænkes på stands ulykken. Se på situationen, får ro på forholdene. 
Vi kender fra os selv, at hvis vi eks. sidder og spiser, opdager vi ikke engang at vi er irriterede over emhættelyden, før nogle slukker. Når du møder en kunde, så skal du "slukke udsugeren", standse den umiddelbare irritation. 

Nødløsninger ("Band-aid"), har ofte en lidt negativ klang, men briller er også nødløsning, de løser ikke problemet med synet, hvis brillerne tages af, er der stadig synesproblemer. Men de virker alligevel. 
Nancy fortalte om sin egen internathund, hvor de var nødt til at sætte pap i vinduerne ved hoveddøren, og senere kom der frostet plastik på, det blev en permanent nødløsning. Hvad nu, hvis en adfærdsbehandler var kommet ind i deres hus, og havde talt om desensibilisering og counterconditioning...så havde hunden nok i boet der mere, de havde brug for en her og nu løsning, IKKE en laaaang forklaring, og måske hunden om 1,5 år er klar. 
Man kan måske tro at det er dårligt for firmaet at løse kundernes problemer hurtigt. Men det er god reklame at få glade kunder. 

Fortæl gerne om egne fejl til kunder, fordi det letter presset fra dem, og de får lov at se at selvom man er instruktør er man ikke perfekt, så det behøver hverken de eller hundene at være. Det kan også være en måde at bygge en relation til sine kunder, ved at fortælle sine "livet sker" situationer. De situationer hvor man, trods gode overvejelser og foranstaltninger, kan der alligevel ske noget man helst havde undgået. 
På den måde kan kunden måske endda forbedre forholdet til deres egen hund :-) 

"Hvis ikke det er et problem for dig, så er det ikke et problem" The Good Enough Dog 
(gælder ikke hvis hunden eller andre er i fare!)

Sommetider TROR kunden at de har problemer, fordi andre har påpeget at de har et problem. Hvis ikke familien eks. har et problem med at hunden sover i sengen, så er det ikke et problem. Hvis ikke kunden har et problem med at hunden tigger, så er det IKKE et problem.

Vi er alt for gode til at lægge et socialt pres på hinanden, eks. med golden retrieveren på forhindringsbanen, hvor ejeren først reagerer lidt med vi kalder bare, og senere kommer presset fra publikum, og hun går ned og hiver den væk. Vi skal være bedre til at rose de mennesker som har hunde der får os til at smile, i stedet for at fortælle dem at de har et problem.
Vi er også alt for dygtige til at sammenligne vores hunde med andre hunde. 

Når de basale forhold er på plads er på plads, kan vi forespørge kunden:
Step 1, er problemet løst?
Step 2, kontrol på situationen (management) hvad kan du gøre for at kontrollere situationen.
Step 3, CC/DS, ændre på hundens følelsesmæssige respons.
Step 4, Indlær nyt, et alternativ.

Vær kreativ og skræddersy løsningen til den pågældende kundes specifikke behov.
Et eks. med en familie med en lille hvid hund, som hopper op. Familien er faktisk okay med at den gør det, de synes det er sødt. Men drengen i familien, får ikke sine venner på besøg, fordi de er bange for hunden. 
Løsningen blev at hunden lærte at de to venners reaktion på hunden..at gå baglæns og løfte hænderne..blev et dæksignal. 

Forventninger er et stort problem. Hunde skal være hunde. "Being a dog" af Alexandra Horowitz. Vi skal lære vores kunder at elske deres hunde når de er hunde!

Der kom et spørgsmål, om hvad Nancy ville gøre, hvis nogen havde for store krav for tidligt til en hvalp, uden at kunderne selv yder det der skal til for at den skal blive så god. 
Nancy svarer at hun er interesseret i at vide hvor kundens forventning kommer fra. Hvorfor skal hunden kunne alle de ting så hurtigt.

Det blev slut på første dag. En rigtig god dag, med noget nyt og en del kendt viden, men super fed dag!
Smukt vejr og flotte omgivelser. Vejret fredag, var klart det bedste!

Dag 2, lørdag.

Første punkt på programmet, "Building Drive & Motivation" med Denice Frenzi.
Denice starter med at fortælle forskellen på drive og motivation. Drive er det der ligger genetisk i hundene, det kan være racebestemt, men også forskelligt inden for hver race. 

Når hundene arbejder, så bruger de deres drive, arbejdet motiverer hunden direkte, og hundene har ikke som sådan brug for en motivation for at gøre det. Det være sig eks. jagtarbejde, hyrdearbejde, vogtarbejde. Arbejdet er den direkte motivation for hunden, føreren skal kanalisere energien, og ikke fremdrive energien. 

Når vi konkurrere i hundesport, som ikke direkte er hundens arbejde, er der ikke et direkte drive til det. Der er ikke et lydighedsdrive, et springdrive osv. men føreren kan have kontrol over en ting eller flere som kan motivere hundene. Og hundene skal så erfare at eks. sit medfører motivatoren.

Motivatoren er noget hunden er vild med, dvs. ikke noget FØREREN gider, men noget hunden VIL, ofte er motivatoren linket til et drive, eks. terrier er glad for piv (ala rotte/kanin piv) og en belgier vil være rigtig glad for bid og ruskeleg. 

Hvis hunden er ligeglad med motivatoren, er den også ligeglad med den øvelse den skal udføre. 
Hvis bare der er en smule drift i hunden, vil der kunne opbygges energi i en øvelse.

Hundene er avlet til noget forskelligt og tænder på forskellige ting, nogle på flere forskellige typer af drive:
Prey: noget med øjnene
Food: mund
Hunt: næse
Pack: relation, tryk, forbundet, tillid.

Der er forskel på stress og drive!

Hvis man er i tvivl kan man spørge hvad årsagen til bevægelsen er. Har bevægelsen et formål?
Eks. med et rum med en klar kasse med en bold i. Først bliver en hund lukket ind til kassen, den ser slet ikke kassen, men løber bare rundt og hyler og gør. Dette er stress. 
En anden hund bliver lukket i rummet, den går til kassen, og kradser og hyler ved kassen, det er drive, der er formål med den bevægelse der foregår.

Drive og bevægelse er ikke det samme. Der kan godt være bevægelse uden at der er drive (som ved den første hund), og der kan godt være drive uden at der er bevægelse, eks. en bordercollie som holder øje i 4 timer ved en flok får, og hvis et får pludselig bevæger sig væk, er border collien klar med det samme.
Men ofte er der mere bevægelse hos hunde med meget drive.

Træn kun med hunden når den er rolig, afslappet og motiveret. Og vær opmærksom, for nogle hunde vil bede om træning når de er utrygge (eks. belgierne) for at få tryghed og legetøj.

Legeteknik:
- gør som byttet
- hunden skal være glad, ikke aggressiv

Hvis hunden er en "ejer"type i forhold til legetøjet, så lad den vinde, for det er kun sjovt at vinde hvis man kan tabe. 
-Bakke væk fra hunden
-Løft armene op
-Skubbe hunden væk

Ca 30 cm afstand mellem hund og legetøj ved indlæring, 8-talsbevægelse for ikke at lægge pres på hunden. 

Har du en blød hund, så vær opmærksom på ikke at være for vild. Start med ryggen til hunden og bevæg dig væk fra den, evt. legetøj i en snor som du trækker efter dig. 

Senere kan du lege med siden til hunden. 

Legetøjet skal holdes horisontalt og ikke vertikalt da hundens mund er horisontal og den derfor vil kunne komme til utilsigtet at bide i førerens fingre. og hænderne relativt tæt på hinanden ved eks. bidelegetøj.
Hunde som kører meget op ved leg, skal køres ned igen, med rolig mad og kæl i mellem intervallerne med leg.

Hvis hunden har svært ved at slippe, skal den belønnes med legetøjet igen når den har sluppet, flere gange.


Hold hunden tilbage for at opbygge drive på legetøjet, hvis ikke hunden vil løbe efter legetøjet får den slet ikke lov til at prøve, den skal VILLE det mere end noget andet.

Tag udgangspunkt i det hunden gerne vil lave, ikke det du ønsker at din hund skal. Så hvis du har en hund som elsker at snuse, så gå ned og snus med den. Hvis du har en hund der elsker at sidde og kigge ud af vinduet, så sæt dig og kig i samme retning. Har du en hund der elsker at grave, så tag den med på stranden, og grav sammen med den. osv.

Hvis din hund elsker at snuse, så kast en godbid den kan snuse efter, men i mens så tal med den og opmuntre den, så du er en del af belønningen.
Evt. gemme godbidden rundt omkring på dig selv, så du er en del af legen og belønningen, selvom hunden gerne vil snuse.
God øvelse til eks. konkurrencer hvor hunden skal få fokus, og det kan laves uden at forstyrre de andre deltagere da det ikke fylder meget, men giver fokus uden at køre hunden op i stress.

Denice fortæller om de praktiske øvelser til drive og motivation.

De praktiske øvelser var lidt kedeligt, da hundene enten var for gode, eller alt for "dårlige" var ikke i stand til at fokusere på legen, fordi de var utrygge eller for kolde.
Øvelse:
- Gem legetøjet på ryggen, tal til hunden ala "skal du ha det, vil du det?" osv.
- Legetøjet frem med begge hænder
- Lege med en hånd og siden til, byt hånd du holder legetøjet fast med. Jo mere du bytter, jo mere tændthed kommer der i hunden.
- Siden til hunden
- Husk bevægelse i legetøjet, det er ikke sjovt at ruske en død kanin
- Når hunden har fanget legetøjet, så gengiv den paniske rusk som en kanin ville lave

En hund i de praktiske øvelser blev presset af situationen, og væggene, da ejeren stod der og ville have hunden til at lege tæt på væggen. Da hun flytter sig fra væggen bliver hunden mere tryg. 
Denice fortæller at ofte hyrderacer føler sig trykket af vægge.

Pas på med at lege for længe, det skal være en realistisk kanin, som ikke bare dukker op igen og igen.

Hvis hunden ikke bryder sig om trækkelegen, så lad som om du tager legetøjet, men lad være med at tage det, når legetøjet så falder ned kan vi simpelthen ikke samle det op, så hunden er nødt til at holde fast. og så kan vi få legetøjet og kaste det igen.

Vær opmærksom på hundens hoved til hale-linje, den må ikke have et knæk opad, det er usundt for nakken, så enten hænderne ned, ellers skal hundens forpart være løftet fra jorden. At ruske hundens hoved op og ned på stedet er også skidt.

Hvis hunden ikke vil lege...

Chihuahua vil ikke lege, det er lidt for koldt, og omgivelserne lidt for overvældende. Legetøjet er for stort, god ide med måske en legetøjs-mus i en snor, der kan trækkes lige foran hundens snude hele tiden i uforudsigelig bevægelser.

Når hunden ikke er interesseret, siger vores instinkter at vi skal kalde på hunden, men det er en dårlig ide, for selv HVIS hunden kigger, har den stadig det i opmærksomheden som forstyrrede den til at starte med.

Denice er ikke glad for at lave værdikæder/shape til leg med godbidder, fordi baggrunden bliver et andet end det oprindelige drive. Det ER en mulighed, men ikke første prioritering.

"Jeg vil ikke træne en hund som ikke vil trænes! Den skal selv bede om det, hvorfor skal jeg trække den i Disneyland?
Der er gratis mad, legetøj og min fantastiske personlighed. Derfor venter jeg til den selv beder om det, det er ikke ejeren som skal arbejde hårdt, det er hunden." 

Leg med godbidder, wrikle wrikle håndled, mens du bevæger dig baglæns, ikke stå stille. 

Det er ikke alle hunde der egner sig til konkurrencer, især lydighed lægger et kæmpe pres på hundene, fordi der dels er så stille og folk er tæt på og stirrer..ikke særlig høfligt hundesprog.
Smukt lokale, men virkelig køligt! 

Så var det tid til frokost, og jeg fik sådan en fin trekantet sandwich lavet af pandekage med skinke og ost i ....hurra for mine fransk kundskaber, som desværre om fredagen gav mig andesandwich... :-p
Dejlig med en lun sandwich, nøj det var koldt om lørdagen..

Efter frokosten var det tid til første forelæsning med Emily. Emnet var loose leash walking...måske ikke mit farvoritemne, men er helt vild med Emilys tilgang til hundetræning, så der er altid noget at hente! 

Udgangspunkt i 
1) Gode handlere som stadig ikke har lært hunden at gå i løs line
2) de basale ting hunden skal kunne i forhold til løs line
3) miljøet fortæller hvad hunden skal gøre

Udgangspunkt i hvad det kan gøre ved hundene at gå i snor, hvis de ikke er trænet til det. eks. med eks-konens hund som udviklede stress og deraf allergi fordi den ikke fik lov at løbe efter et rådyr, og derfor begyndte at trække mere i linen. 
primær udfordringer i forhold til type 1), overstresset, frygt, nervøsitet, mgl. forbindelse mellem hund og fører.

Løsningsforslag:
Starte hjemme i 14 dage til at få styr på signaler og adfærd. Hvis hunden er reaktiv, hjælper det ikke nødvendigvis med godbidder, da fordøjelsen kan lukke ned. Nogle hunde har for meget fokus på mad, og nogle førere påstår at deres hunde er ligeglade med mad. 

Msk. skal have mad på sig hele døgnet. Når hunden er rolig og afslappet får den mad, ellers bare ignorere. "jeg har mad, men det betyder ikke at du skal gøre andet end at slappe af".

Brug af måtte til at træne "Settle":
Ligger roligt, uden at forvente noget. Kan indlæres ved at sidde stille ved hunden, mens den er i snor. Beløn når den ligger roligt, med belønning mellem forbenene. PAS PÅ hunden som træner dig til at give en godbid og træner dæk, i stedet for at slappe af.

Træn også med måtten andre steder til at signalere hvilket modus hunden skal være i under træning af  gåtur med løs line.

Sæt øvelsen og træningen op til succes:
-Brug lang line, det gør det lettere at vise hvad man vil med kroppen
-Bryd mønstre ved at eks. gå i et andet miljø, gå på andre tidspunkter på dagen, evt. ved en anden temperatur (hvor det er varmere, så hunden naturligt sætter farten ned)

Så så vi et klip med en hvalp, der som 10 ugers skal trave for at følge med føreren, men hvis hvalpen bevarer det bevægelsesmønster betyder det at når den vokser op og er et par år, vil den trække i snoren, derfor, når du træner gå pænt med din hvalp, så lær den at GÅ i stedet for at trave.

Og så ledes fremme ved nummer 2) De basale grundtræningsøvelser:
Emily siger selv at hun har lånt metoderne fra Kyle O'Reilly.

Når hunden får godbidder er det for at gøre det den skal, nemlig gå roligt fremad og kigge på omgivelserne, den skal IKKE have godbidder for at gå og kigge op på sin fører. 

"let's go" som signal om at gå fremad, eller skift i retning. Måske de kigger på egern, snuser, kigger på skilte eller noget andet.
"let's go" kan også med fordel bruges til reaktive hunde, som signal inden man vender rundt og går væk fra det som ophidser hunden.

Hvis linen bliver stram bliver hundene mere stressede, men hvis vi nu lærer hundene at en stram line betyder kom tilbage til føreren. Bliver hunden ikke påvirket i samme grad, og lærer selv at vende tilbage. Hunden skal ikke være stresset eller spændt, bare tænke "nårh ja, jeg skal tilbage til den der holder linen".

En anden øvelse. 
Default leve it. 
- lægge mad på jorden
- vente på den selv vender om, eller selv gå baglæns og klikke for den vender, senere belønne for at den bliver der.
Senere bliver alt forstyrrelse til default leave it.
I denne øvelse er det en fordel kun at belønne fra hånden i denne øvelse, da vi ikke ønsker at forvirre hunden. Huske at belønne for at hunden bliver, så der ikke bliver lavet en kæde, med hiv-bak-godbid, hiv-bak-godbid. Hvis man to gange har brug for lyd for at vende hunden, er det for svært. 

"go sniff", hvis man bor i et område der måske ikke egner sig til at stoppe op og tisse på alle ting, kan man bruge "go sniff" til at signalere der hvor det er okay at stoppe op og snuse. Der kan også laves et særligt signal.

Godt at træne følgende øvelser også indendørs, hvilket er fedt for reaktive hunde også. 
1) løbe til skål (jeg kan faktisk ikke huske hvad denne øvelse går ud på!?)
2) følges med føreren, og stoppe når føreren stopper
3) godbid efter en godbid ved øjenkontakt
4) bak når du når enden af snoren

Bakkeøvelse
Brug et andet signal end ellers. 
Starte med ikke at belønne for at sidde eller ligge. Klikke for at bakke, ellers stå ved væg, og klikke, belønne bagud og kast en godbid ned foran hunden og så bakke igen.

Treatgoal
Lære at gå imod en skål med godbidder, men belønnes for ikke at trække undervejs, mens den kigger roligt på skålen og går langsomt fremad. Når I når skålen kan du give et fri signal til at den kan spise godbidderne i skålen. Når du belønner på vej til skålen, så giv godbidden bag ved hælen, så den ikke kommer til at gå om på den anden side af føreren og snoren kommer i vejen.

Hvis hunden i forhold til at mærke trækket fra linen er utryg, så kan man træne desensibilisering, ved at blidt røre hunden, røre selen, trække blidt i selen, og belønne for gradvist at øge og kommer tættere på.

Emily vejleder ved den praktiske træning af loose leash
Tolk på hårdt arbejde, her konsekutiv tolkning. Fransk er et noget mere langt
sprog end engelsk, så tolkene havde især ved simultantolkning, MEGET travlt!
Default live it øvelse.
Søndag morgen, startede forrygende, med super fedt foredrag af Denice Frenzi om "Engagement".
Denice med headset så tolken udenfor kan høre hende og tolke til de fransksprogede deltagere, jeg er glad for at jeg fik foredraget på engelsk.

Denice fortæller om hvordan en fejl i hendes træning, som åbnede op for alternative muligheder, hvilket fejl ALTID gør, og vi derfor skal åbne vores arme for fejl. 
I Denices tilfælde gjorde det at hun læste "Control Unleashed", hvilket minder MEGET om min egen situation for en HEL del år siden nu..Se blog her..og jeg har faktisk lige bestilt 6 af de fantastiske bøger, hvis der sidder nogle bloglæsere derude kan I lige skrive i kommentarfeltet, så kan vi lige finde ud af noget.
Her lærte Denice...HUNDEN HAR ALTID ET VALG! Fysisk kan du kontrollere et andet væsen fysisk ved at binde det fast, men du kan ikke bestemme om væsenet eller hunden har det sjovt eller hvad den føler.

Ofte har vi hundeførere let ved at bruge en masse energi på at forsøge at få hunden til at deltage i den træning vi har planlagt.

Det kan betale sig at lære hunden et frivilligt tilvalg i forhold til træningen. Men ingen tvang om samarbejde.

Msk" har du lyst til at træne"
Msk"nå, men nu har jeg ikke lyst, så nu må du overbevise mig om at du har lyst"
Hvis hunden melder ud af træningen, skal den virkelig overbevise føreren om at den virkelig vil arbejde. 
(det kan også gælde i forholdet mellem instruktør og hundefører)

Hund i line,  fører er stille og stirrer på hund betyder vil du arbejde.
Hund i snor og ignorer, du er fri.

Hvis hunden melder ind (tager kontakt) så vis med din positur at du er tilgængelig, lege og skabe energi, men uden bold/mad, dernæst arbejde og SÅ kommer belønningen. Vi så en video med hendes terrier, som melder ind, og hun leger med den bare uden mad og belønning. legen går over i arbejde som så afsluttes med bold.

Hvordan opbygger Denice så dette samarbejde:

Akklamation: Det at hunden får mulighed for at se omgivelserne an, og føle sig tryg i miljøet. Evt. kan man gå rundt og udpege ting man gerne vil have at hunden skal se. Hunden får ikke godbidder på dette stadie. Det er ikke meningen at hunde skal hilse på hinanden, eller at hunden skal hilse på mennesker. Men hunden skal have lov at se omgivelserne an. (husk at øve at se forskel på en hund som er nysgerrig og en hund som er ved at undersøge omgivelserne).

Trin 1: Kan springes over, men er god som instruktør, undersøg om hund og fører kan lege sammen. At have det sjovt betyder ikke at føreren skal være hysterisk og råbe og skrige, men at hunden synes at det er sjovt uden at føle sig presset af føreren. Så dette trin er at finde ud af hvad hunden kan lide.

Trin 2: Hund tager kontakt til fører (sæt op til succes, et sted hvor der er sandsynlighed for, at hunden tager kontakt til fører) føreren svarer beløn med sig selv i bevægelse, fordi vi gerne vil have dem i gang.

Trin3: Tage udgangspunkt i hunden. Hvis du har en "vild" hund med gåpåmod, så er det okay at du selv er lidt mere højlydt og "pressende" mod hunden. Hvis hunden er mere blid og tilbageholdende, er det vigtigt at du spejler det, ved ikke at tage øjenkontakt, og måske bare sidde roligt ved hunden og give tid. Hunden tager et skridt mod hunden, beløn med dig selv (mens du går baglæns), to skridt mod føreren, beløn, tre skridt.

Trin4: Hund melder ind, belønnes med arbejde og IKKE med bold og legetøj eller godbid. 
En sjov leg, sæt din kursist i en stol, nu skal hunden arbejde for at få føreren op af stolen, godt til førere som har svært ved at lade være med at engagere sig for meget i træningen forhold til hvad hunden gør. 

Trin5: Når du er klar til konkurrence. Føreren starter aktivitet.

Hvis en tilbageholdende hund melder ind på energiniveau 3, så svarer du med energiniveau 4. 
Hvis en bulderbasse hund melder ind på energiniveau 8, så svarer du med energiniveau 7.

Belønning skal modsvare præstation, også din personlighed og glæde. Når hundene laver fejl, så bliv ved dem, tal med dem og opmuntrende, og giv tryghed.

Højtkørende hunde skal lære at de kun får noget ud af det på arbejdsområder, ikke indendørs i huset.

Personlig leg:
% bold/legetøj/mad

For at øge relationen
Bliv bedre til at aflæse hundens signaler (brug videooptagelser hvor du leger med hunden og kan se dens reaktion)
Mere energi i samarbejdet

-Brug og spejl hundens kropssprog
-Husk pauser, når man ser på hundenes leg, holder de pauser med 2-3 minutters mellemrum. Aflæs hunden, er den træt, eller opkørt, stresset, presset..
-Gå ned i niveau når du skal lege med hunden, hvis den har brug for det.
-Turn takeing, skiftes til at fange den anden (dog ikke hvis du har problemer med indkald, eller hvis du har en blød hund, er det kun den der fanger dig)
-Prikke på poten eller bagdelen, som leg.

Hvis hunden bliver klæbende (følelsen af at hunden kravler ind under huden på dig) er der noget i miljøet som gør hunden utryg, og så skal I ikke lege der.

Hvis du laver et tryk mod hunden, eks. en msk. legebuk, så skal det efterfølges af at du trækker dig.

Hvis hunden kører op, kan du berolige den ved at stryge den roligt i en forudsigelig bevægelse. Her kan du så vælge at stoppe eller starte forfra.

Visse hunde bryder sig ikke om berøring, og så kan man måske lave touch/target, tricks.

Hvis hunden snuser, klør sig, går eller ændrer øre-position så LYT...giv dem fred og en pause!

Så gik vi over til den praktiske træning

Akklimatisering
Mere akklimatisering
Hund med lidt lang line i baggrunden, den så glad ud, men det var den ikke rigtig
Personlig leg
Møde hunden med samme energi, her en rolig unghund
Hunden her havde svært ved at slippe en ubehagelig oplevelse, men bruger
sin fører som støtte, det er super godt, for en nervøs hund som er er alene,
træffer dårlige beslutninger.

Hundeførerne startede med at gå rundt i lokalet med hundene i line. Desværre var der et par stykker, som mente det var fint at de hilste på hinanden. Det gjorde bare at det blev for meget for en af hundene, som måtte forlade hallen knurrende, Denice fik den dog ind igen senere og hjalp fører sammen med Emily rigtig meget! Og de har vist kontakt her efterfølgende også.

Stressede hunde tager helst mad, dernæst bold/legetøj og endelig er personlig leg det som er allersværest for en stresset hund, derfor er det en god indikator for om hunden er i balance hvis man ser hvordan hunden reagerer på den personlige leg.

Med mad kan vi ofte lokke hunden til at gøre ting, som den egentlig ikke havde lyst til. Det er ikke en fordel hvis vi gerne vil have fokus fra hundens side.. Hvis hunden ikke vil lege, så er det ikke dårligt, det er information, og information er hverken godt eller dårligt, det er information.

I denne situation kunne førerne dog selv bestemme om de ville lege med mad og belønne med det for kontakt, eller om de ville lege kun ved brug af sig selv. 

En sheltie kører nemt meget højt op, så afbryde, ae, kører på med leg igen, afbryde ae osv. 

Som instruktør er det vigtigt at se på førerens energi, kontra hundens energi, giv evt. et handikap, at føreren kun kan sidde, eller bevæge sig langsomt. Interaktionen skal være sød og venlig. 

Leg er ikke nødvendigvis at hamre ind i væggene.

Step 2:

Sweet talk, fører bakker, hunden har mulighed for at afbryde, det er okay. Når hunden kigger igen, mere sweet talk, bakke, pause. Dette step kan man blive på indtil hunden ikke vil have pause. 

En af hundene meldte ind i 2-3 sek. beløn med bakke og så godbid. Teste pres, ved at gå tæt på ting, og så hvordan hunden reagerer på det. 

Visse hunde har svært ved at slippe dårlige oplevelser, det er ikke sundt at træne i den situation, fordi hunden vil være i konflikt. 

Som instruktør er det vigtigt at fejre de små sejre med klienterne. 
Sug konkurrencen ud af folk, hvis de vil konkurrere kan de købe en motorcykel, den er ligeglad med, hvad de synes om den. Det handler om at elske sin hund og støtte den!

Hund som ikke rigtig bevæger sig, stille sig bag ved den, så den reorientere sig, og så belønne for det i bevægelse.

Step 3:
Hunden skal gøre MERE:
-logre
-gø
-hop
..bare mere, 5 sek. vedholdenhed, vi shaper interaktionen, men uden at hunden når at blive frustreret.

Interaktion (berøring) før mad.

I forbindelse med akklimatiseringen skete der det at den ene hund blev overvældet af situationen, og blev udafreagerende mod de andre hunde. Så føreren gik ud. Denice fik hende ind igen og forklarede om hunden. 
Det hun kalder en hyper-greeter. Kan genkendes på at hunden sender dæmpende signaler samtidig med at den nærmer sig mennesket, dæmpet hoved, blinker med øjenene og bum så hopper den op. og er egentlig ikke glad, den ved bare ikke hvordan den ellers skal komme uden om det at der er mennesker tilstede.
Så lavede hun en kort session, hvor hun selv havde en godbid i hånden, og stod ved siden af hunden og føreren, hunden kom hen og ville have godbidden, men alligevel kunne den ikke lade være med at hoppe op. Den fik aldrig godbidden i det her forløb. Alt maden kom fra føreren. Denice gav signal til føreren når hunden skulle have en godbid og så trak hun hunden væk. Det gentog sig et par gange, og til sidst ville hunden slet ikke hen til Denice.

Emily inden Creative Targeting går i gang.

Target er en god ting at bruge i mange sammenhænge, eks. kan det bruges adfærdskorrigerende ved at give hunden selvtillid. Godt til hunde som ikke bryder sig om berøring, lære hunden at berøre mennesker i stedet for at mennesket skal røre hunden. 
Kan også bruges til at indlære mundkurv, god ide at lære hunden inden man får brug for det.
I forbindelse med indlæring af target skal hunden også lære hvad det betyder hvis target ædrer retning, stopper osv. 

Eksempler på hvordan man kan lære hunden lokning, og hvad "reglerne" er for hunden, også i forbindelse med target. Eks. lære dem at det ikke bare er en "leave it" eller fodring.
Øge afstand med "lokkehånden", klikke for at hunden følger hånden roligt. 
Hvis hunden er for uinteresseret og rolig, KAN man geare den lidt op, men ikke i første træning.

Hjemmelavet targetstick med fodring i. 

Når vi lokker med mad, gør vi det oftere i længere tid, end når vi lokker uden mad. 
Target til brug ved indlæring af fri ved fod.

Til fri ved fod er skuldertarget det mest almindelige, dog har det den ulempe at hunden kan se ud som om den skubber føreren, hvilket er upopulært i flere konkurrenceprogrammer. Vigtigt at træne det både på højre og venstre side, så musklerne bliver trænet lige meget. 
Vi så et klip med en hollandsk htm udøver som bruger både snudetarget på førens side og pote til fodtarget til positionerne.

Signal diskrimination:

"Michelangelo fjernede alt det som ikke var David", når vi skal "proofe" vores signaler skal vi fjerne alt det som ikke er signalet. Det er ikke stedet du står, ikke det som er i nærheden af dig, ikke det du gør med benene, ikke vejret, ikke duften, ikke tidspunktet på døgnet osv. 

Til træning af dette skal hunden lære et standard vent på signal, og bagefter skal alle tre adfærd være helt på plads. Bed så om signalerne på en måde så hunden kan få succes fra starten.

(jeg træner selv dette med Findus, hvor han skal sitte, og så enten lave hovedtarget i hånden, eller potetarget, det er møj svært for ham at vente, så det belønner jeg først og fremmest. Og det er tydeligt at han tager min hånd som et signal, ikke mit verbale signal"cue")

Markørforskelle:

Eks. 
Godt (Good)= rolig beløning med en godbid
YES!=noget bliver kastet vildt

Der kan findes på flere efter behov.

Der var også spørgsmål om fri signal, om klikkeren betyder fri...hvis ikke vi træner hunden til hvad klikket betyder, så vælger den selv om det skal betyde, bliv hvor du er, og arbejd videre, eller afbryd adfærden.

Det kan eks. trænes ved fri ved fod position, hvor der bliver klikket og belønnet I POSITIONEN 4-5 gange MEGET hurtigt efter hinanden, på den måde lærer hunden, at der kommer mere hvis den bliver, trods klik og godbid.

I forbindelse med FVF (fri ved fod) har Emily haft brugt en ikea skobakke til at lære hunden at der skal kroppen være i for at være lige. 

Så fortalte hun om hvordan hun lærte sin border collie Splash at tegne en cirkel via targeting, og hvordan godbid kan placeres, for hurtigere at opnå korrekt adfærd/ støtte hunden til succes.

Hun fortalte kort om at træne flere hunde. Først træn hundene enkeltvis, og træn at de kan ligge forskudt fra føreren og lave øvelsen, fordi alle hundene ikke ved videoen kan ligge ligeforan føreren. 
Hun har lært sine hunde at "And" "All" "#hundens navn#", betyder det samme så kan hun bede forskellige hunde om at gøre forskellige ting, og andre hunde skal så forholde sig i ro, hvis ikke deres navn bliver nævnt. 

No reward marker:
Også et relativt omdiskuteret emne i DK, fortæller vi hunden når den har gjort forkert? 
Emily gør ikke, og hun lærer heller ikke sine kursister det, fordi der er fare for, at kursisterne opfatter det som om HUNDEN har lavet en fejl, når det i virkeligheden er hundeføreren som har lavet fejlen, ved ikke at sætte øvelsen op til en succes for hunden.

Ville hun forklare indlæring af nogle tricks, første trick "No", hunden skal lære at ryste på hovedet.
I kan se fremgangsmåden her.

Og så Yes, som så er lidt det samme, bare med target flyttet.

Endelig blev der trænet signal diskrimination.

Der trænes "No"
Ja, der trænes mere "No"


Det blev slut på søndagen...og så nærmede sig den sidste dag.

Mandagen startede med "The truth about dangerous dogs" Ved Jo-Rosie.
Jeg vil ikke skrive så meget om det her, da det primært var statistik. 

Et foredrag, som gav mig mere respekt/frygt for pitbulls..
Så var Emily tilbage igen, og fortalte om "Multi-dog housholds", lidt spændende, fordi jeg jo selv synes det er mærkeligt at mine hunde aldrig leger eller putter. men de virker egentlig meget rolige og tilfredse med den måde at leve på. Det betyder så at det er mig som leger med begge to...hurraa...mere hundeleg til mig :-D 

Hvis man har et hundehold hvor der er gnidninger individerne i mellem, er det let at komme til at råbe og være intimiderende overfor hundene, men det er faktisk bedre med noget +R træning, fordi det giver tryghed mellem hund og fører, og det vil give mere ro i hjemmet. 
Det er vigitgt at hundene kan lide at blive rørt, ellers kan det udvikle sig til problemer. 
Oxytosin udskilles når de bliver rørt på den gode måde. De dårlige sider af kroppen går ned, det gode går op.

Madelain Gambriel om "Hunde og babyer":
Børn og hunde skal lære at omgåes hinanden. Fra fødsel til 5 års alderen via en voksen skal de lære at give hinanden fred og plads. 
Mange voksne er hurtige til at lære børn at når de ser en hund skal de absolut straks røre den, og det helt fra spædbarns aldren styrer de voksne barnets hånd på pelsen, barnet skal lære at ae hunden. Hvad nu hvis vi lærte barnet, at se på hunden på afstand. At sætte pris på dens flotte pels på afstand, tale om hunden, hvilken race det er, og så ellers at gå videre uden at være nødt til at røre ved den. Jeg tror at mange hunde ville få et mindre anstrengt forhold til børn, hvis flere forældre lærte deres børn dette! 
Også lære barnet gennem leg, at der ligger hunden og sover, nu skal vi se om vi kan gå udenom, uden at forstyre den.

På samme måde kan man lære hunde om at interagere med andre hunde. Sørge for at hundene lærer at det ikke er okay at stjæle fra hinanden. 

Eks. med videoklip af Emilys hunde da hun taber noget på gulvet, ingen af hundene kigger på hinanden, den kigger på maden og så op på Emily. Og får så hver en godbid, dette skal trænes med hundene enkeltvis, inden man træner det med dem det samme sted.

Forskellige hunden har forskellige regler: 
Greyhounds må bide hinanden så længe de synes det er sjovt. Men de må ikke bide de andre hunde, for de synes ikke det er sjovt. 
BC hvalp vil gerne hyrde de andre, så inden de slippes fri sammen, så lærer Emily hvalpen at hyrde på legetøj og føreren, så hun kan distrahere hvalpen hvis hun skulle begynde at hyrde. 

Ingen af hundene må dog løbe i huset fordi det er aflangt og de derfor kan nå en høj fart og måske slå sig inden de bremser.

Følelser må ikke komme i vejen for træning af hundenes samvær. 
Eks. med BC hvalp som har lagt sig oven på en voksen hund som egentlig er okay med det, men hvad sker der når hvalpen vejer 20 kg. i stedet for 5 kg. er det så stadig okay, så lær hvalpen fra starten af hvad der er okay.
Eks. på hvalp der stjæler fra voksen hund, det er ikke okay, så lær hvalpen acceptabel adfærd. 

Den magiske formular: TRIP

Teach
Reinforce
Interrupt
Prevent

-Lær hunden ny adfærd (Eks. med doddle golden, lære at lægge sig roligt, andre hunde lægger sig først, og så hvalpen) Træn adskilt før du fører hundene sammen og beder dem om at gøre det sammen. Eks. på hvordan man træner flere hunde til at kunne se en anden hund blive trænet.

-Forstærk det du kan lide, eller for al adfærd som ikke er det du gerne vil undgå.

-Forstyr det som hunden ikke må med signal op hvad han/hun skal gøre i stedet for.

-Forhindre eller forebyg, hurtig og let løsning. Eks. med hundehvalp som ikke får lov at se de voksne i bevægelse, og derved har man forebygget at den begynder at hyrde på dem.


Muligheder for at forstyrre uønsket adfærd:
1) forstyrrelseslyd
2) kald hunden til dig
3) leave it-signal
4) Fri (eks. med hunden der vogter plads i sofaen, får fri signal og så hopper den selv ned, uden at være blevet skældt ud)
5) Crate/bed, sende i kurven som er trænet forud med +R
6) bed om en alternativ adfærd, sit-dæk-bakke osv.
7) Go-get-the-pup! Hent hunden (evt. ved at have lært hunden at det er positivt at blive trukket blidt i halsbånd/sele

Træn interupt på et tidspunkt hvor der ikke er brug for dem. 
Aldrig beløn for adfærden i en situation hvor du har brug for dem. Vi skal ikke bygge kæder på uønsket adfærd i.

Indkaldstræning:
Snufflemat, hunden går og snuser og spiser, den har line på, føreren kalder...den godbid føreren har skal være markant bedre end de kedelige godbidder som hunden har fundet.
Snufflemat, hunden går og snuser og spiser, den har ikke line på, føreren kalder, godbidder fra føreren skal stadig trumfe godbidderne i snufflemåtten.
Så det samme med øget afstand...
Så det samme med freesbee og øget afstand
Endelig med en anden hund (i hundepark kan det ikke anbefales, da man aldrig ved om det at ens egen hund vender rundt, animerer den anden hund til at gå til angreb. så hellere brug en "leave it" og håbe det betyder at hunden roligt forlader den fremmede hund).

Uanset hvordan du træner din hund, kan uønsket adfærd dukke op igen, hvis hunden bliver stresset. 
Vigtigt at lære klienterne at aflæse hundene, så de kan se når hundene de bor med ikke har det godt.
Sammenlign ikke hundene med hinanden, elsk de sider hver hund har, så vil mange af de problemer, eller meget af den adfærd du tænker er et problem, ikke længere være et problem.

Slottet lige udenfor vores hotel.

Således beriget, dog vi mod Danmark, kursusdagen forsatte dog til kl. 18, men med godt 13 timers bilkørsel forude og arbejde tirsdag, så var jeg nødt til at stikke af der. :-) 
Jeg synes, jeg har fået en masse brugbart med, og jeg håber at hvis du har læst med hele vejen at du også har fået lidt ud af mine mangle skriblerier. 


Det meste af besætningen, både lydfolk, instruktører og en masse glade deltagere


Jeg er med på at noget af det ikke giver mening for jer som ikke var til stede :-) 




Kommentarer

Populære opslag