Træning der giver pote!

Det smukkeste hundefører vejr i dag i Vordingborg
 En skøn lang sommerferie, afløst af STRAM OP træning, som i dag blev afløst af sensommerens første prøve, en B-prøve i Vordingborg. Lækkert programmet blev sendt ud i god tid inden, og det så fint ud synes jeg :-) samme øvelsesindeling som da vi var i Vejen, men ellers var der ikke så meget der var det samme som der.
I en halv uge optil har vi trænet intensivt på runderingen, som Findus var begyndt at opfatte som en flyv lystigt omkring og tæt på figuranten, så der er trænet (med stor inspiration og hjælp fra Susanne Bach) gø, ja, men RO PÅ!...endvidere var der plan om en ny form for opvarmning til apporten..det hele med grund i at forstå en hund med stort drive/stress/arbejdsiver (kært barn, mange navne du ved ;-) )...og lære hunden at tøjle sig selv, men også selv at lære at forstå hvad der skal til for at støtte den, hvornår den skal have lov at lukke damp ud, for ikke at eksplodere, og hvornår der kan og skal kræves ro. Og at den ro i HØJ grad skal komme fra mig som fører (gå foran som en god leder når der skal være forandringer i "firmaet".

Vi startede med Apport og frit søg, vi kom godt nok først på efter halvanden time, og jeg nåede både at psyke mig selv ned og op igen, da mange hundeførere kom tilbage og kun havde fået den ene genstand fra feltet, godt lige at huske sig selv på at alle hunde er forskellige, og jeg fik vendt det til at jeg glædede mig til at se Findus arbejde i det høje tætte græs! Men først apporten.
Opvarmningen sidst var at kaste apporten, belønne for han sad, og så hentede jeg den selv, og gentog..da vi så kom i ringen "sprang han i luften" og knaldede..ergo, den opvarmning var stemt ned...denne gang var opvarmningen, at få lov at hente apporten 3 gange, og så lukke lidt damp ud med trækkeleg, efter at have belønnet med godbidder... SUCCES!...Findus blev fint siddende og vi fik 10.
Så feltet, han trak MEGET (hunden ELSKER at bruge sin næse!), men jeg fik lidt ro på ham, og gik LANGSOMT frem mod det sted hvor jeg ville sende ham fra, i håb om han kunne nå at få lidt fært af genstande og den menneskefært derude. Jeg havde lagt alle mulige planer, om hvordan jeg ville støtte ham, men fik slet ikke brug for dem...55 sekunder, så var begge genstande fundet! 10 og 10...godt i gang! :-D
Findus inden træningsspor i går lørdag, fokus på RO! Dejlige dejlige hund!
Dernæst rundering, endnu en fokusøvelse! Varmede op som aftalt med Susanne, plus en sende mod tomt skjul og indkald med fløjte (længe siden vi har trænet det!) og der sad en dame 20 meter fra det tomme skjul, så ville gerne sikre mig, at jeg kunne kalde ham til mig.
Ud til tomt skjul, da han når til pindene, stopper han selv og snuser efter figurant, så jeg fløjter og han kommer, jeg får hvisket et roligt "rundér" og han løber godt nok i højt tempo ud til figuranten, og da jeg kommer ud ligger han 40 cm fra ham og gør, han får line på og så kommer der lige et bjæf mere...PAVESTOLT af min hund! 
Dækøvelsen fint til 10 :-D 
Springapport, tror han er lidt med damp ud af ørerne her, og jeg kan ikke rigtig gøre noget til at lukke dampen ud, da jeg hverken må træne eller belønne med leg her, jeg prøver at rose og så berolige ham, men uden effekt, så han knalder i springet :-( så vi får 8,5 stadig ok. Resten af øvelsen er fin.

Sidste dommerhold på pladsen, går hen og bliver en smule hektisk, da der mangler hunde til sporerne bliver hundeføreren før mig sendt ud på sporerne, uden jeg ved det, opdager det selv ved et tilfælde og er korttid inden jeg går ind til dommeren, selv ved at blive sendt ud til sporet, men ender dog med at blive bedt om at gøre dommerholdet færdig på pladsen.
Fri ved fod, udmærket, men Findus sætter sig ikke i sidste opstandsning efter løb..9
Stå, ok, MEN han er begyndt at snuse efter damenumse igen!! :-/
Sit, mister vi, Findus stopper kun op, igen snuden i jorden, så nu ved jeg, hvad vi også skal træne inden Haslev den 6/9 ;-)
Fremsending 10, super fin, og virkelig dejlig stabil øvelse! :-)

Og så afsted til sporerne!

Mindede mig selvom at sporlæggere og dommere måske ville lægge pres på mig til at skynde mig, men at jeg havde god tid til at tage mig og min hund og få luftet og finde roen.
Det blev heldigvis ikke nødvendigt, to hunde før os, så fin tid til lige at snuse af, og for mig til at lure sporerne. Det var et lidt underligt underlag, med rækker af stub med noget udlæg i, imellem rækkerne var der 15-20 cm, jord?? Har vist aldrig set sådan en mark før..DcH konkurrencer i en nøddeskal! :-)
Da jeg har hilst på dommeren, gør jeg langsomt og roligt Findus og mig selv klar. Sørger for at han ligger i god tid før startflaget, og holder ham lidt tilbage, mens han lige lokaliserer fært og underlag. Langt bedre start end i Vejen, dog flakker han RIGTIG RIGTIG meget på første ben, vi skal tilbage og træne opstarter! Og så lader han sig igen forstyre af pindene, som IGEN står rigtig tæt på sporet i knækkene, men står modsat af hvor han skal knække hen :-/ ,vi var SÅ tæt på at få en henstilling, fordi jeg ikke følger ham, men han når at finde sporet, og andet knæk er SÅ fint! og sidste langside er også ok. Så opstart, første knæk og så ignorere pindene! 8 for sporet og 10 for genstandene..MEGET bedre spor end i Vejen, men vi skal virkelig have trænet mere spor, for han er MEGET bedre end det jeg har set her de sidste to prøver :-)

Alt i alt 179,75 point, som er ok med et nul, men det er ikke ok med et nul, fordi det er et signal om at det ikke kører som det skal. Jeg har et ønske om at nå at få over 190 point i B-klassen, og vi har da stadig 3-4 prøver at nå det i, men der skal sgu strammes op nu! :-D

Elsker min dejlige hund, som efter i dag nok er næsten lige så træt som mig...det er hårdt at være SÅ meget til stede i nuet, at have så mange opgaver som jeg har skullet fokusere på, fedt og jeg træner videre på det :-)

Kommentarer

Populære opslag