Så er vores første prøve bestået!

Findus med sit fine diplom, og sine to dummyer og en lille pokal for at
blive dagens bedste hund i brugsprøveklassen
Så fik vi vores første officielle prøve sammen, og det gik sgu da meget godt :-)
Det var første gang jeg var oppe til en brugsprøve, så der var nok lidt EKSTRA nerve på hos mig. Findus taklede mig nu meget pænt.
Først skulle vi ind og sige hej til dommeren, han var meget flink og fik mærket på Findus, tjek, han er hanhund.. Findus havde mest travlt med at kigge på flag.
Så første øvelse som er lineføring over 6 stokke eller som i dag flag. Jeg har ikke trænet Findus på flag, så de første 3 flag var han lidt ukoncentreret (og hans fører var lidt nervøs). Ved tredje flag skulle  linen af og resten af vejen forsættes i fri ved fod, jeg følte han var mere "med" mig der..eller at vi var mere med hinanden.
Ved sjette flag skal Findus sættes eller dækkes af, og jeg skal tilbage til første punkt og kalde ham ind på dommerens signal. Findus når at lægge sig i det jeg går tilbage (jeg satte ham)..det er jo okay i forhold til reglerne, men det er ikke okay i forhold til træning. Indkaldet går fint, han når endda at sætte farten ned og ikke brage ind i mine ben, FLOT...det er altså et 50 meters indkald, det er LANGT!

Så til apportering. Findus sidder i plads uden line. Hjælper kaster dummyen, Findus er tændt, men bliver på stedet. Dommer giver ok til at han bliver sendt af sted og han ryger afsted som ud af en kanon, samler flot op og bliver så lidt forvirret over mængden af mennesker med sorte veste..så han er ved at aflevere til en sekretær bag mig, men han når hen og får sat sig foran mig og jeg får apporten.

Så linen på igen, nu går vi til vandet, den står på tolling og enkelt markering på vand med skud.
Først tolling, som er en slags boldleg, egentlig er det ikke en bold, men måske en pind, som jægeren samler op og kaster til hunden som så løber og leger med den inden den løber tilbage til jægeren i skjulet. Dette gentages med pauser, hvor hunden helt rolig og afslappet ligger i skjulet hos jægeren, og det gentages og så vil det lokke ænder til som jægeren så kan skyde og hunden løber i vandet og henter...her af navnet Tolling retriever...en hund som toller og henter ....AND.. :-) og GÅS.
Til prøven er det dog bolde eller lign. vi kaster med.

Vi kom fint ned til skjulet og jeg fik ro på Findus, vi var ved netop samme sted og tolle i onsdags og bade.. og Findus var UDMÆRKET klar over hvor vandet var, men han gik ikke i på noget tidspunkt.
Først et kast til den ene side, så Findus tilbage til mig og få ro på, så to til den anden side, ved andet kast spytter han bolden ud 1,5 meter fra mig og begynder at slikke på noget græs (tænker at en sød tæve har tisset der), i tolling skal jægeren/føreren være så stille som muligt for ikke at skræmme ænderne, men jeg prøver alligevel at hviske til ham.. han hører intet, han kommer dog efter noget som føles som evigheder tilbage til mig, dog uden bolden..derfor man altid har MINDST to tolling genstande med! ;-)
Resten går udemærket, mine kast er dog for korte synes jeg, det skal jeg altså lige træne, sidde ned og kaste til siderne.

Så ro på ham igen, op og stå og vende rundt og front mod vandet, og lige linen løst foran brystet på Findus som er tilladt i brugsprøven. Det er lidt sjovt, for jeg har brugt meget energi på at bekymre mig om det der skud halløj. Det jeg bare glemte at tænke på er at Findus ser dummyen blive kastet FØR han hører skudet... jeg er faktisk ikke sikker på han hører skuddet, jeg tror kun han ser dummyen. I det den rammer vandet gipper det altså lidt i ham.

Jeg får lov at sende ham af dommeren og Findus flyver igen i vandet som en kanonkugle, svømmer fint ud og henter dummyen til mig. Han kan vist godt aflevere siddende til hånd, men jeg tager ingen chancer, så jeg går ned til vandet og viser ham afleverings/dutte på hånden (og sender en taknemmelig tanke til Johanna Allanach)...Fin aflevering og Ja tak, prøven er slut!

Var det bare det!?.. ;-) Her er dommerens kommentarer, som var MEGET pænere end mine tanker om vores arbejde, hvilket nok bare er udtryk for nogle andre kriterier.

Jeg glæder mig rigtig meget til at begynde arbejdet mod en Toller begynderprøve med dummyer!
I morgen er der udstilling, håber at dommeren kan huske HVOR lækker Findus var når han arbejdede.. for det får vi nok brug for i udstillingsringen, hvor udstillingsdommeren er den samme som dommeren til brugsprøven i dag.

Kommentarer

Populære opslag