Ryst mig, forstyr mig, ros mig, træn mig


Den 25. januar havde jeg fællestræning med en for Findus og mig lidt ny person, Maiken som vi har gået på begynder LP hold med, men da hendes daværende hund var reaktiv faldt vi ikke rigtig i snak i forbindelse med træningen.

Men søndag den 25/1 takkede hun ja til en åben invitation om fællestræning, det var rigtig fedt, Findus og jeg har trænet alt for lidt sammen med andre, men har trænet en del i stuen, garagen, haven, fællesarealet uden forstyrrelser.

Jeg ville gerne have Maiken til at dirigere os i en lille, kort fri ved fod, men så langt skulle det vise sig at vi slet ikke kunne komme, Findus magtede simpelthen ikke at sidde i plads med et fremmed menneske stående foran sig som han ikke skulle hilse på eller gø ad (runderingstræningen kan man vel huske)...der var INGEN kontakt til mig, okay, det var jo mega positivt, jeg fik meget hurtigt at se at der er noget Findus og jeg kan træne på, det er sgu da nemt hva!?

I situationen besluttede jeg mig for at vi skal have en forkommando på, så han ikke forsøger at gætte hvad jeg vil have ham til, men at det allerede er givet på forhånd. Vi fik lavet nogle fine indgange til fri ved fod, hvor jeg belønnede for at han havde kontakt på vej hen mod Maiken, og da hun ikke var rigtig fremmed mere, og han havde fået et par forsøg til at sidde i plads gik det faktisk næsten, men vi fik aldrig lavet et kort fri ved fod program, men min opdagelse var også LANGT mere værd for mig.

Efterfølgende er vi gået i skarp træning med at tage færdige MOMENTER med ud og lege med dem på fremmed jord.

Findus laver næsesøg i Ølbycenteret, finder den rigtige pind men
taber den lidt.. skal have den godbidshjælp ud af øvelsen!
Jeg synes det har været rigtig fedt, og jeg kan mærke at jeg stoler mere på min hund end på fremmede mennesker, hvilket jo er grunden til at man skal have nogle gode træningskammerater så man kan få præcis den forstyrrelse man ønsker og ikke ubehagelige oplevelser, derfor er jeg ret opmærksom på at folk ikke kommer tættere på end jeg ønsker, men der har ikke været noget endnu.

Findus øver sit og bliv på støget, han er bare dygtig og skrap, og han ELSKER
VIRKELIG sin træning :-) Den glæde han udviser er vildt smittende.
Vi træner lystigt videre og glæder os til at vejret bliver til mere ude træning og fællestræning forhåbentligt, for det er det som skal til for at blive god og tryg i en prøvesituation, nu han kan momenterne.
Vi har et "hårdt" program for foråret/sommeren:

  • Torsdag den 20/2 starter vi på LP træningen hos Johanna igen :-D Jubiiiii!!!
  • Lørdag og søndag 15+16/3 er der hvalpetræf med træning i Jylland :-D også ret Jubiii!
  • Lørdag og søndag 29+30/3 er der Helle Sejr kursus på Lyngholm landsted, det bliver rigtig godt!!
  • Lørdag den 26/4 Findus skal til tollerbrugsprøve i Sorø, glæder mig rigtig meget til at have det sjovt med Findus til noget han er avlet til.
  • Søndag den 27/4 Findus skal udstilles i tollerklubben (Vi håber på lidt pels!!) så skal det nok også blive rigtig godt..
  • Mandag den 28/4 Findus skal prøve en forsjov LP1, lad os se hvordan det går, glæde er det vigtigste og at jeg får øvet forkommandoer og hvilken type ros jeg skal give forud for de forskellige øvelser.
  • Torsdag til søndag den 29/5-6/1 er der Tollerdays i Give og omegn, vi er indtilvidere ikke tilmeldt noget "rigtigt" mener dog jeg tilmeldt udstilling til Findus (håber han i hvert fald har fået pels til juni!), Emma er dog tilmeldt schweiss, men er ikke sikker på at få en plads da hun jo ikke er en toller. Jeg håber at vi kan tilmelde os en LP1 om lørdagen Findus og jeg.
  • Lørdag og søndag den 20/6 og 21/6 skal vi på hundefører weekend i Jyderup, gennem DcH og lave tricks (jeg nyder rigtig meget at blande forskellige sportsgrene!)
  • Torsdag den 26/6 kursus med Siri (glæder mig meget til at lære om færdighedsøvelser og kapacitetstræning samt FAIR hundetræning hvor man ikke snyder hunden til at tro at der sker noget som ikke sker!)
  • Fredag den 27/6 kursus med Charlotte Lyngholm, glæder mig til lidt "Fru-Skrap"træning og nogle gode øjne på Findus' og mit arbejde, så der er noget at arbejde videre med, og med lidt held bliver der garanteret også nogle konstruktive forslag til metoder :-)
  • Lørdag og søndag den 28/6 og 29/6 Bliver det Emma tid, søndag har vi rallyprøve og søndag tricks træning med Johanna :-)
SÅ holder vi sommerferie, men kan da afsløre at der er "Tollerspecialen" i Sverige Laholm første weekend i august.. (spændende) og "Trippel turnering" et tollerarrangement i weekenden i uge 34, også lidt spændende, men ingen planer om vi skal tilmelde eller til hvad endnu :-)
Jeg har også en drøm om at kunne føre Findus op i en B-prøve til november i DcH i Herfølge (klubmesterskaberne, så jeg kan se hvad der mangler for at kunne have en fest med alle øvelserne, synes selv vi er tæt på, så der mangler nok en hel del endnu)
Afsted efter Emma, hun er bare god til at storme henad stranden..

Totalt rævespring, tror han fik øje på en plastikpose i vandet..

Man tror det ikke, men faktisk et lidt svært foto, for han skulle stå stille længe nok
til at vandet rundt om ham faldt til ro, for at få et så skarpt spejlbillede som
muligt... dette blev det bedste ;-)

Fuld fart fremad, der er skønt ved Ishøj Strand i forårsvejr!

Dejligt at han bare bliver siddende til fotografen når i position!


Jeg er så glad for at arbejde med Findus, han gør mig så glad, og så taknemmelig for at Emma gik forud og lærte mig SÅ meget som jeg kan bruge igen og igen :-)


Det er de øjne jeg dagligt skal modstå for ikke at give ham lov til ting
jeg dybest set godt ved at jeg ikke vil have.. gud hvor er han SKØN!

Kommentarer

Populære opslag