Lige frem efter næsen!

Tynde benstammer og meget lidt pels, men den bedste næse jeg kunne tænke mig!
Når ikke der byder sig forstyrrelser til, så kan vi også bare gå ud og træne "almindeligt"
I dag fik jeg en aflysning, og den første del af dagen blev brugt på at starte på noget hjemmelavet børnebogs halløj i anledningen af Gustavs semidårlige udtale af ord som begynder med S og efterfølges af en eller flere konsonanter, således har jeg små historier på vej om Skildpadden Skæg, Skorpionen Sti, Sløruglen Storm m.fl.
Dette passede Findus VÆLDIG dårligt, jeg kunne vel ikke bare sidde der dybt koncenteret og stirre ind i computeren, når han nu sad der ved siden af og var SÅÅÅÅ lækker, og trængte SÅ meget til at træne.. men det kunne jeg.
Da klokken nærmede sig 12, tænkte jeg alligevel at vi begge godt kunne bruge lidt frisk luft.
Så pakke lidt kyllingepølsetern og af sted mod bondens dejlige spormark, vi tog den højtliggende fordi det har været lidt fugtigt i vejret, og det er sjovt at gå spor, men ikke i mudder til knæene.. det er nok til anklerne ;-). Jeg gik i mandags 9 opstartsspor med ham, det gik faktisk rigtig fint, så jeg tænkte at jeg ville træne lidt med knæk og genstande i dag.
Jeg lagde sporet som I kan se herunder:

Sporet vi gik, man kan fornemme at der er to streger, den første er min
da jeg lagde sporet. Den anden er det spor jeg gik med Findus.
Da jeg havde lagt sporet, ca 600 meter i alt. Kørte jeg til skoven for at træne med dummyer og se om jeg kunne få ro på ham, men der var et rend i skoven og maskiner og motorsave, så det gad jeg ikke, kørte til et andet grønt område med noget tæt beplantning og tænkte at det måtte være fint.
Findus var til at starte med så han næsten rystede af stress over at jeg lagde "hans" dummyer ud, så vi trænede lidt fri ved fod, lidt sid og bliv siddende på afstand (50-60 meter) hvor jeg gik tilbage og belønnede, og så prøvede jeg at få ham til at slappe af... han lå bare og rystede, han sagde ikke noget, men han lignede en som frøs (hvilket nok næppe har været tilfældet af at ligge på jorden i 15 sekunder)... så jeg prøvede at flytte fokus... Jeg lagde nogle guffer foran ham som han ikke måtte spise, straks forsvandt hans rysten.. jeg trak lige tiden yderligere 5-10 sekunder og han fik lov at spise gufferne, der var stadig ro på, og han rystede ikke mere.. så værsågod at søge dummyer til mig.. "DET ER BAR SJOV" siger han, masser af ros for at hente dummy... hen og ligge og slappe af igen.. på samme måde, der var helt ro på.. og søge igen...således fint søg, vi trænede lidt mere fri ved fod, og lidt at opsamle og holde apport, samt et enkelt indkald på LANG afstand.. han kan SIMPELTHEN ikke vurdere afstanden til mig og tilpasse farten, det skal jeg lige have arbejdet lidt med så han kan komme ind og sidde snorlige, tror at ca 70 % af gangene løber han forbi, eller havner skævt.

Så tilbage på sporet... stille og rolig ud og få "tøjet" på, han blev tilbudt lidt vand.. men det skulle han selvfølgelig ikke have noget af..
Ud til sporstart, ned og ligge, få en guf, og valgfrit starttidspunkt, men han søger efter godbidder de første 3-4 skridt og får derfor en pæn rolig start, og SÅ er der ellers træk på ham, men i modsætning til Emma så lader han sig ikke påvirke af det træk han får ved at forsøge at gå hurtigere end jeg vil have.
Første genstand ligger ca. 60 skridt fra sporstarten, han går 2-3 skridt (altså et med hver ben ca.) over og vender om, da hjernen får sendt besked til benene om at stoppe, samler op og kommer med den.
Første knæk kan jeg ikke finde min lille blå kalkplet, og pludselig drejer Findus forude snorlige ned af andet ben! Jeg når faktisk lige at tænke at han er gået af og overvejer at stoppe ham, men ser så at han ER i sporet!!! ...WOW.. i forhold til hvor LIDT vi har trænet knæk var det der vildt imponerende..2. ben er uden genstande, der er lidt godbidder på midten, men tror ikke han når at se dem..han går flot over på 3. ben også søger en lille smule efter det dog, men næsten intet.
3. ben er der genstand, og den finder han bare så fint.
Han går en lille smule over knækket, måske 0,5 meter, men trækker selv hurtigt helt ned til 4. ben og finder godbidderne, senere finder han fint også genstanden og afleverer, jeg er bare helt høj!
4. knæk, ingen problemer med at finde det, gad vide hvad der foregår, især fordi han faktisk har et nogenlunde højt tempo på, men han finder altså knækkene alligevel!?.. ca 1/3 inde på 5. ben er der vildt pløret, men ingen hindring, han går dog lige 20-30 centimeter ved siden af sporet, ret tydeligt når man har lavet 5 cm dybe huller med sine støvler, men efter som at der blæser en frisk vind så generer det mig ikke det mindste. Han går over genstanden på 5. ben, det er sådan en hårdt træs klods som blev brugt i DcH Kerteminde i april sidste år hvor vi var til prøve, Emma gik selv over første genstand dengang, så tænkte at Findus godt kunne blive introduceret til den. Jeg kalder ham tilbage og beder ham søge, han finder klodsen og tager den uden problemer og afleverer, SUPER!
Så er det bare derud af et godt stykke, sidste knæk og ca. 530 meter inde i sporet er min søde hund træt og han cirkler lidt ved 5. knæk (men han går IKKE over!!! :-D ), men finder selv retningen og forsætter hvor jeg så har gjort det lidt for svært da jeg krydser såretningen diagonalt, samtidig med at såretningen så også ændres lidt, jeg har lagt lidt godbidder som han tager nogle af, men han er bare SÅ dejlig koncentreret, og finder fint sidste genstand...jeg kunne næsten ikke tage imod den da mine arme var HØJT over mit hoved!!

Virkelig dejlig træning med ham Findus der!!! shit de der røde næser kan bare det der spor noget! :-D dejligt med en fælles passion.

I går lagde jeg dette billede på Facebook:
Og det passer, MEN, jeg vil allgievel gerne ændre teksten til:

"Lykken er et godt spor med en god ven"


Så i dag har jeg været lykkelig med Findus! 

Kommentarer

Populære opslag