Hurraaa konkurrencer!

På stranden ved Sædding fik vi taget nogle skønne billeder lørdag eftermiddag.



Endelig fik vi lov at komme ud til konkurrencer i DcHs Eliteklasse, det betyder at rallykonkurrencerne er sat lidt på pause, for det lykkedes mig at tilmelde hele 6 konkurrencer her i foråret.. YES! 

Jeg glæder mig til at komme landet rundt med min røde helt og give den max gas, møde en masse nye mennesker og blive klogere på detaljer og momenter vi skal have trænet mere på. 

Første stop på forårets E-konkurence-crawl var Esbjerg. 

Vi tog campingvognen over Storebælt en blæsende lørdag morgen, og slog lejr ved Sædding Strand, hvor vi efter frokost og have hvilet hovedet, og ventet på tørvejr (det sneede og regnede i store mængder da vi ankom) tog en tur langs stranden. Senere tog vi kameraet med...

Kl. 15 blev der åben for at ankomme til campingpladsen, og efter at have sat vognen på plads tog vi en kort køretur til konkurrencepladsen, vi var blot inde og vende, jeg kan godt lide lige at teste ruten dagen inden konkurrencen så jeg er lidt beredt.

Tilbage ved vognen gik vi en længere tur i området ved Ådalen, virkelig smuk natur, og klokken var næsten 19 inden vi var tilbage ved vognen. Resten af aftenen var der ro på, og vi hyggede bare i vognen og gik tidligt i seng.



Søndag morgen efter alle trivialiteterne, som jeg også nyder, men ikke vil uddybe her, satte vi kurs mod DcH Esbjerg, konkurrencen startede først kl 9, med orientering kl 8:45, så det er ca 1 time senere end normalt. 
Efter orientering kunne vi så småt gøre klar til start af øvelserne. Vores gruppe fik lov at starte med gruppedæk, 6 minutter med førere i skjul. De stakkels hunde fik lov at ligge på P-pladsen, var der både var vådt og stenet, godt at Findus har sat lidt pels, så det ikke generede ham så meget.
Efter gruppedæk skulle vi have feltsøg, og umiddelbart efter lydighedsøvelserne. 
Der er dommeraspirant med denne dag, hvilket er fint, det tager lidt længere tid mellem hver øvelse fordi dommer og aspirant lige skal tale sammen om hvad de har set, og hvad det koster. Der bliver gået lidt mere i detaljer med aspiranter, det betyder at alt man laver bliver trukket, hvor jeg oplever at nogle dommere kigger på hunden og siger, jo den laver jo det den skal, og så trækker lidt skæve pladser ikke helt så meget.

Feltsøg var på et slået græsareal med noget levende læhegn i midten med lidt buler og bakker, de røde krydser markerer hvor genstandene lå. 
Vi bliver trukket for lidt tyg og fordi jeg giver en hjælpende hånd (jeg rækker hånden ned til at han kan aflevere genstanden til) fordi han ser ud til at være forvirret over hvem af de 4 som står og kigger han skal løbe til, vi havde alle mørkt tøj på. 

Oversigt over første dommerhold på dagen.
Da Findus har fundet alle ting får jeg lov at belønne med bold, hvor vi står. Dommer og aspirant skal lige tale om hele forløbet og derefter går vi i gang med lydigheden.

Første øvelse er sit-dæk-stå under gang (1). Vi gør klar og jeg føler at det nok skal gå, Findus er ikke enig, han løber med mig i både sit og dæk...om det er fordi underlaget er MEGET vådt, eller om det er skiftet mellem feltsøg og lydighedsøvelser kan være svært at spå om, mere om dette senere. Ståen tager han dog fint. 

Derefter går vi til fremsending (2). Det er som om fremsendingen ikke står helt lige, det er ved at koste os point da dommeren siger han løber skævt... vi bliver dog trukket for en skævsidning i plads, han er også ved at løbe ind selv da min hjerne ikke helt koncentrerer sig, og laver en længere pause, han skal dog ikke belønnes for selv at løbe ind, så det træner vi lige lidt på. 

Springapport (3) er næste øvelse, han skal stå på den anden side af springet med apporten i munden. Jeg kaster apporten LANGT, da det i træningen op til er gået op for mig at han har en tendens til at sætte sig når han samler op, fordi han gerne vil se på mig over springet..men hvis jeg kaster langt kan han se mig uden at kigge meget op. Findus havde dog ikke tid til at vente på signal, så han springer ca samtidig med jeg tager en vejrtrækning for at give signalet.. så det er frisk start, han samler apporten op, og får stå signal, og tilbagespring signal, sidder lige foran, men har vist lidt meget fokus på apporten så han får ikke sat sig lige i plads.


Så til de sidste to øvelser...først

Apport (4) apporterne var en rund lakeret træapport og en træapport med noget ru læder rundt om. Findus bliver heldigvis siddende, men han er lidt let i måsen, dog ikke noget der trækkes for.

Slutteligt vores bølgelængde øvelse Fri ved fod (5), det er som at komme hjem når vi går der. Eneste kommentar er at han er meget tæt på at blive trukket for pres mod benet.. og det er LIGE der jeg vil have ham. 

Så kunne vi løbe i belønningsfeltet... selvom jeg er ærgerlig over at misse de knap 20 point i stå-sid-dæk så er det jo også enormt lærerigt at fejle i noget som plejer at sidde i skabet.


I samlet flok kunne min gruppe efter de sidste to har været på drage mod skov til eftersøgningsløb. Det var en virkelig smuk tur, især de sidste 2 km. gennem skoven. Jeg elsker at komme ud til forskellige arealer hvor man ikke tidligere har været. Straks fik jeg lyst til at fotografere...

Da figuranten havde gemt sig, blev vi spurgt om en kommende E-hundefører måtte gå med, det måtte han selvfølgelig gerne, jeg har selv lært en masse af at få lov at gå med på andre hundeføreres eftersøgninger, det er ikke noget man fortæller videre om, altså hvilken hund og hundefører som gjorde sådan og sådan, men det er fedt at se mange forskellige måde at eftersøge skoven på.

Oversigt over skoven, vi gik på den grå sti

Jeg får at vide at stien drejer langt nede (syntes jeg da jeg stod i starten)... det er sjovt at komme ud i nye arealer, og jeg fik hele tiden sendt Findus ud i noget tæt budskads, og 3 meter længere henne havde der været en fin sti at løbe i. Men han tog det nu meget pænt vil jeg sige. Han slår en smule ud bag brændestablen, men alligevel ikke helt, 4-5 udslag efter brændestablen hvor jeg har sendt ham ind på venstre side, igen i noget tæt budskads, og fløjter en gang for at vende ham, hører jeg ingen reaktion, jeg træder et halvt skridt tilbage for at se om jeg kan se ham, men der er ingen Findus, jeg forestiller mig at han ikke helt fik lokaliseret lyden af fløjten, og fløjter igen...det betyder at hvis ikke han kommer, så kan det være der man får en henstilling om at hunden skal efterkomme kommandoerne, hvis ikke får man "Ja, tak" og så er øvelsen slut. Så jeg holder vejret efter andet fløjt...og kort efter begynder Findus at gø.... og det er så på den anden side af stien og ca 20-40 meter længere fremme.. jeg går med dommeren op og henter ham hos figuranten, og tænker at så er vi nok gået forbi den døde, men pyt skidt, sådan er det bare.

Vi forsætter, jeg vælger bevidst ikke at søge i hjørnet hvor han har fundet figuranten...der havde han jo ligesom været.. og jeg har tidligere oplevet at han godt kan blive lidt frustreret over at blive sendt ind igen, når han har fundet noget (måske noget jeg skal træne på).

Efter vi er drejet om hjørnet åbner skoven mere op, det er lettere at se ind i skoven, der er mos overalt i skovbunden, og så flot og fint.. Findus løber VIRKELIG pænt! LIGE, langt, kigger sig ikke markant bagud...jeg går bare og venter på at dommeren siger ja tak...jeg synes godt nok vi får lov at gå LANGT...pludselig skifter Findus' hale til "fært-hale-vift" og han finder den døde og gøer... JAMEN ALTSÅ... Camilla stol på din hund! Jeg er så stolt af ham! 

Vi bliver trukket for en berøring af figuranten, det er godt nok længe siden det har været et issue, jeg har på fornemmelsen at det skyldes at hun havde kamouflage på, og at han gerne vil være helt sikker på at der er en fig under neden.. det er ikke noget jeg går i panik over i hvert fald.

Og så ud til sporet. Jeg tror vi var ude ved sporerne ved 12-tiden, underlaget var noget græsagtig, med jord og kalk i. Vinden var hæftig, mange af hundene havde haft det svært på sporerne, jeg var dog meget forhåbningsfuld, Findus elsker at bruge næsen og vi ventede i næsten 2 timer før vores spor var klar. Det skulle dog vise sig at det var svære for ham end hvad han kunne magte. Det giver også viden i forhold til hvad der skal trænes på, og fif til hvordan man kan redde en lortesituation til en konkurrence.



Vi startede i porten, han har relativt svært ved at fange sporet, og første ben flakker han MEGET på... så finder han nogenlunde fornuftigt knækket, og op i modvind går det faktisk helt fint, han får hele tiden sporet ind i næsen, det er lettere for ham, og han trækker så jeg ved han har sporet. Første genstand fin, så endnu et knæk, som han finder ok pænt, så en spids, ikke så pænt, næste spids er pænere, så et stykke med sidevind og meget kontrol, måske pga laden som jeg formoder får færten til at dreje lidt nede ved sporet. Da vi kommer forbi laden, kan Findus bare ikke finde ud af det, normalt knokler han sig ud af det, men jeg tror simpelthen ikke der er mere overskud her. Jeg vælger at blive stående, starte ham op, til sidst får vi en henstilling om at han skal arbejde i fuld line (15 meter) på det tidspunkt er han så meget i tvivl at han slet ikke vil ud i linen, det jeg gør er at jeg bliver stående, som var mine fødder støbt i jorden, vi får "Ja tak" ...øv! ..det jeg skulle have gjort var at gå fremad mod vejen til sporlægger sagde at jeg var ude af sporet, så havde vi fået vist hvor knækket var og sporet forsætter henad, og vi kunne været kommet forbi det dumme sted, det tager jeg med mig og håber at jeg ikke får brug for det..men det er helt sikkert ny viden i værktøjskassen. 

Oppe ved bilerne stod der også de andre hundeførere, en sporlægger mere, og deres fært har nok også snydt hans næse.. han elsker dynefært...men så må vi jo bare træne på det...altså at spor er noget som ER nede i jorden, ikke noget man skal få færten af ved at løfte hovedet. :-) 

I går var jeg til enetime hos Johanna, vi lavede ca samme setup/start som ved konkurrencen...feltsøg efterfulgt af stå-sid-dæk i løb, Findus gjorde præcis det samme, det var et tørt græsunderlag...han løb med mig ved første position. Ergo vil jeg tro at det var overraskelsen af kombinationen mellem feltsøg og stå-sid-dæk som han ikke forventer...Vi fik arbejdet rigtig godt med det og endte med at han selvfølgelig fik rigtig pæne positioner i løb... vi arbejdede også med apport..og med at kunne flere lydighedsøvelser i træk uden at gå helt i panik over udebleven belønning (som er blevet vigtigere for ham med alderen vil jeg sige) 

Jeg fik nogle super fine fifs til træning som skal testes i morgen, jeg glæder mig!




 

Kommentarer

Populære opslag