Træningstur til Jylland



Efter vores tur til Tarm, hvor det stod klart for mig at Findus' næse havde mere at skulle sige, i forhold til Findus' koncentration på banen, end jeg tilsyneladende har. Ikke enhver lydighedsudøvers drøm, og da slet ikke når man står planløs og lidt spørgende overfor hvor ens ekstremt lydighedselskende hund blev af.

Efter en samtale med Tove fra Tollnord, lidt indre gransken og snak med vores faste træner Johanna blev der lagt en plan for gårsdagens prøve i Vamdrup, således tog jeg ikke til prøve, men til prøvetræning! Afgang kl. 6:30 søndag morgen, god plads på motorvejen og mange tanker om alt det jeg skulle huske på banen!


Planen var som følger:
Fuld fokus før indgang i ringen, etablere og vedligeholde bobbel med hund, få en god opstart på fri ved fod, som jeg synes han har været lidt fraværende i.

Stillingsskifte:
Inden prøven laves aftale med en hjælper (Tusind tak Michella), hjælperen skal placere sig så hun kan signalere hvis Findus snuser når jeg går fra ham, så jeg straks kan vende rundt og afbryde ham og øvelsen.
Mit eget twist på dette blev at selvom han ikke snuste ville jeg afbryde efter første skifte, da det er DET der driller, når først han hans næse har forladt plænen har jeg ikke i de tidligere prøver haft problemer med stillingsskiftet.
Det ville jo også have været cool at kunne få lov at fortælle hunden at det netop var DER den var dygtig.

 I dirigeret apport:
Her manglede jeg en 100% klar plan for hvor meget der skulle være "hov hov" for at snuse i stillingsskifte, og hvilken overgang jeg skulle have til at sætte ham op.
Dog sædvaneligt stort fokus på at hjælpe ham til at markere den rigtige apport.


"Lynet":
Fokus på at være helt klar i spyttet ved alle positioner

Løbe rundt-om, apport og spring:
Sørg for han ser genstanden der skal løbes rundt om. Huske at give spring-signal.

Indkald med stop: Husk det nye signal, og simultant verbalt og visuelt signal.

Fremsending: Sørge for han FAKTISK markerer feltet og ikke alt muligt andet. Få hjælper til at signalere hvis han snuser så der også kan afbrydes her. Hvis han ligger flot og kommer på første signal, ud og belønne med godbid.

Næsesøg: Få ro på ham, og efter afslutning, ud og lave "ekstra nummer" inden belønning, det glemte jeg nemlig i Tarm og er vigtigt for vores koncentration udover sidste øvelse.


Det her er så pointene fra prøven, men det siger jo ikke rigtig noget om hvordan det gik.

Jeg var så heldig at få videooptaget vores prøve. Og generelt vil jeg sige at det sgu ser ret pænt ud, mange momenter som fungerer, hvordan gik det med mine mange fokusområder for hver øvelse/moment?


Fri ved fod: Det ser forholdsvis pænt ud på videoen, men han er ikke "sig selv" som jeg oplever vores fri ved fod til træning. Jeg synes selv at jeg er i bobbel, men hunde snyder jo ikke, jeg skal arbejde mere med det mentale. (Har han måske fået øje på feltet ret fremme og føler at det er det han skal?)

Stillingsskifte: Skal nok kigge på den endnu flere gange, men er faktisk "imponeret" over at min højre fod dårligt har forladt udgangspunktet før Findus er i FULD gang med at snuse... :-o 

Dirigeret apport: Han er vist stadig lidt chokeret over at jeg afbrød hans snuseri, men han virker ikke trist. Til gengæld kigger han ret meget på mig, og ser derfor ikke apporterne blive lagt ud...heldigvis lader han sig dirigerer, og tager derfor ikke apporten ved feltet som han lige når at se bliver lagt.
Derfor et rodet optag. Han sidder pænt lige, han kommer ind til mine tæer hvor jeg gerne vil have ham, så derfor godt tilfreds med denne øvelse.

Lynet: igen en fri ved fod som ikke sidder helt hvor den skal. Men positionerne er gode, med undtagelse af stå'en hvor han virkelig drejer ud ad med forparten ved ståen.

Udenom-apport-spring: Han får godt øje på keglen, som i følge de nyeste opdaterede regler gerne må være under 50 cm, ikke noget vi har trænet på, men heldigvis ikke noget problem. Lidt sjusket optag på apporten, som også er lidt tungere end den vi normalt træner med, men samme størrelse som i dirrigeret apport. Igen sidder han hvor jeg synes han skal, dog lidt skævt foran.

Fremsending: Han markerer faktisk først på prøvelederen, med efter lidt hjælp med hånd og insisteren, får jeg ham til at se feltet, og går frem til startpunktet. Flot ud i feltet, og så dækker han selv med det samme?...det er lidt noget sjusk, men han ligger heldigvis pænt i feltet.
Han snuser ikke og kommer på første signal, YES, så denne øvelse giver godbid.

Næsesøg: Fik ham fint ned i ro efter godbid. Han ser ud som om at han er lige ved at løfte nogle af de andre pinde, så måske ikke helt nok ned i ro?
Ganske lidt tyg, og sidder hvor jeg gerne vil have ham til at sidde.

"Ekstra nummeret" fik jeg husket og belønnet med både ekstra godbidder og bold i teltet.

Tak til alle "kollegerne" for god stemning langs kantbåndet, og KÆMPE tak til arrangører, dommere, prøveledere og sekretærer for godt og stort arbejde med at få denne dag til at gå op i en højere enhed med godt humør og professionel præcision.



Kotume at stoppe ved Knudshoved i Nyborg og sidde og nyde udsigten, og da især når vejret nu var så godt! 

Næste weekend står den på DM, og der skal lægges en plan, og en fører som strammer endnu mere op på sig selv på den gode måde :-) 

Kommentarer

Populære opslag