Atlet eller hyggemotionist



I lørdags til træning, og i virkeligheden også første gang jeg var til træning i A-eftersøgning gik det for "alvor" op for mig, HVOR meget at de højere klasser i DcH kræver af hundene både mentalt, men især fysisk.
Nu kan jeg nok godt få lidt skæld ud...men alligevel...
DKKs lydighedsprogram indeholder ikke meget større udfordringer fra klasse 1 til eliteklassen sådan rent konditionsmæssigt, det er primært præcision og selvkontrol der er til forskel på de 5 klasser.

I A klassen er der et lydighedsprogram som oftest udføres alle øvelser efter hinanden uden belønning for hunden.
Fri ved fod, positioner under gang/løb med indkald, dobbelt apport, springapport med stop, fremsending, gruppeafdækning (5 minutter med førerne i skjul) og halsgivning af død genstand (spand, trehjulet cykel, kuffert, støvsuger eller lign.). Sådan alt i alt 10-15 minutter afhængig af hvor meget dommeren skal notere og hvor godt planlagt "banen" er. Lidt færre øvelser end et DKK program. Hvornår dette her finder sted ved man ikke, der er kutyme for at man starter med dette, men i virkeligheden kan det sagtens komme til sidst på dagen.

Hundene skal dog ikke KUN kunne dette for...

Derudover er der et spor på 400 skridt med tre 90 graders knæk og en spids, og  tre genstande. Hvis du selv har trænet hunde til at gå spor, hvad enten det er schweiss eller en anden type, ved du sikkert godt at det kræver en ret ok kondi hos hunden at bruge næsen og lugtesansen.. det trætter både mentalt og fysisk at gå et fornuftigt spor..

 Så kommer der et feltsøg på 50 gange 50 skridt med 3 genstande. Hvor hunden har 7,5 minutter til at løbe feltet rundt og finde genstandene, som skal bringes tilbage til føreren som uden anden pause end at dommeren siger "værsågod at forsætte" når genstanden rækkes i vejret, sætter hunden i gang igen. Hunden SKAL IKKE løbe, og det er ikke engang sikkert at det er en fordel for hunden at løbe, men det gør de fleste hunde alligevel.. igen, god kondi.

Og endelig har vi så eftersøgningen 80 skridt bredt og 250 skridt langt, med to figuranter, hvor hunden så skiftevis løber til højre og venstre for midten på førerens signal. Maks 10 minutter. Hunden skal både arbejde selvstændigt og bruge sin næse, men samtidig kunne holde sin retning og vende når føreren kalder/fløjter.

I E-klassen bliver det endnu større afstande... hvilket kan være fint at tænke ind allerede nu hvor man træner til A-klassen.. :-)

Det er selvfølgelig altid vigtigt at føreren sørger for at hunden fysisk og mentalt er i stand til at deltage i de aktiviteter som vi indrager vores hunde i. Og tilsvarende skal hundens fysik holdes ved lige...og der skal også overtrænes, dvs, skal hunden ligge i gruppeafdækning med 6 hyggelige hunde i 5 minutter træner man hunden op så den kan ligge med forstyrrelser (måske mennesker der hopper og danser) og måske i optil 10 minutter, så hunden føler at prøven er lettere end træningen.

Siden vi startede på at træne til A-klassen er mange tanker dukket op fra min tid som træner af konkurrencesvømmere... hvordan bygger jeg træningen op, hvilke dele af øvelsen er teknik/præcision, hvilke er kondition, styrke, udholdenhed...hvad med hvile, kost, ros/konstruktiv feedback...og så lidt om det med at have et godt hold, konkurrencesvømning er jo en individuel sportsgren, men alligevel var det vigtigt at der på holdet var god stemning, da vi brugte mange timer om ugen sammen.
Hundesport er jo i endnu højere grad afhængig af to individer, som sammen skal finde "melodien", glæden, motivationen i den samme aktivitet...med føreren som primus motor..og dermed også ansvarshaver for begge parters velbefindende..

Midt i alt dette som jeg ELSKER...altså at finde nye aspekter af mine yndlings hundesport...skal jeg også lære nyt, dobbelt...både A-programmet som jeg jo ikke har trænet hund i før, og ikke konkurreret i før (det giver ret meget viden til kroppen og hjernen at have stået i en konkurrencesituation med hund og dommer tidligere, for at vide hvad der kræves sådan helt præcist af hund og fører), og samtidig i LP programmet hvor der er kommet en del ændringer i forhold til da jeg gik klasse 3 med Emma for snart MANGE år siden. Det er fedt og jeg nyder at kunne udvide min horisont, kombineret med at jeg kan genbruge "gammel" viden :)


Kommentarer

Populære opslag