At nørde med detaljer

"Ska' vi lav' nåed?"
Vel hjemvendt fra campingferievar planen at vi skulle have haft styr på det der stillingsskifte til DKKs LP, men som tidligere set, bruger jeg ikke mine ferier til koncentreret træning af hund, ej heller denne, så nu vi er kommet hjem skal der tages hul på at afprøve en masse forskellige metoder for at finde den der passer bedst til både mig og Findus!

Blandt testede metoder for at få et flot og præcist skifte mellem stå og sit kan nævnes: Potetarget i alle mulige og umulige variationer, poter PÅ noget, poter RØRER noget, poter bliver holdt på, ekstern bagud belønning, omvendt lokning, lokning, stå på ujævnt underlag, stå på palle, stå på mursten, stå med bagbenene op på palle og forbenene nede, og så bagud bevægelse op på pallen..

Der var ikke rigtig noget af det som 100% var i øjet, det der var tættest på var Siris forslag om omvendt lokning, hvor jeg så fik mulighed for at klikke og belønne for bevægelsen i rygmusklerne (jo jo, vi er HELT nede i detaljer her).. men synes stadig jeg manglede det der gør at Findus forstår at han i første omgang må gøre lige hvad han vil med sine forben, bare bagbenene bliver på stedet. LIDT tricki når jeg har startet med at lære ham at bruge sine poter RIGTIG meget: bakke op af lodrette flader, stille sig på mursten og finde dem med poterne selv, tilbyde alt mulig bevægelse (hvilket "vi" klikker/shapere) rigtig godt kan lide, indtil hunden som har det i sig at bevæge poterne rigtig meget skal stå stille!!...

Til træning i torsdags tog jeg så poser med, efter at have set et opslag på Helle Sejr Damkjærs væg, med nogle plastikposer på poterne...men Susanne Bach kom min plan i forkøbet, med en blanding af omvendt lokning og lokning/ført hånd.
Pt. går det VILDT godt, Findus synes dog stadig det er svært med sådan en rooooolig øvelse, men det er som om der begynder at klikke puslespilsbrikker på plads bag øjnene.
Findus er SÅ dejlig at træne med, han er helt okay med alle mine fjollede påfund, og han føler ikke nederlag for at skulle igennem en masse mærkelige ting. Jeg er også glad for min egen udvikling som hundefører, altså at turde prøve noget forskelligt til "JA"-følelsen er i kroppen, når jeg kan mærke at det her bare funker!

Jeg håber på at kunne vise noget stabilt flot STÅ-SID arbejde på torsdag til træning hos Johanna, så må vi se hvad vi formår i forhold til afstand, det finder vi ud af i løbet af ugen, men vi får i hvert fald trænet det et par gange hver dag! :-)

Jeg synes at jeg har savnet at nørde med DKKs øvelser, der er virkelig plads til det. Som Johanna sagde i torsdags, at han jo godt kunne lave et flot stillingsskifte, men at det "bare" er fordi han rykker sig...og ja, det er sandt, han kender fint positionerne, men ved et LP3 stillingsskifte vil han nok nå at rykke 0,5-1meter hvilket sikkert kunne give mig et eller andet sted omkring 8 eller 6,5, men når jeg nu synes at de fleste andre øvelser er til 10 på en god dag hvor alt går op i en højere enhed, så er der jo rigtig tid til at nørde, og gå i detaljer og kræve mere af mig selv som træner, tage den øvelse jeg synes er allermest udfordrende at elske, og virkelig en stor mundfuld at få lært min hund som er vældig let til bens. Målet er som sådan ikke at kunne få 10 i stillingsskifte, men at lære Findus at lave øvelsen som den "ser ud i mit hoved", selvfølgelig bliver jeg glad hvis dommeren kan lide det vi viser, men det vigtigste er at JEG er tilfreds med det arbejde jeg har lagt for dagen for at få forklaret Findus øvelsen STILLINGSSKIFTE.

I DcH er vi gået i gang med at nørde med rundering og med spor.
I rundering er det afstanden til føreren som et moment og at blive og have vedvarende gøen (og stadig holde afstanden).
I spor er det tempo, jeg har formået at lære ham at jo mere han trækker, jo mere får han lov at okse i den retning. I går til træning gik det op for mig at hvis det havde været et konkurrencespor/fremmedspor var vi nok ikke kommet igennem, fordi jeg når jeg selv lægger det har helt styr på knæk og buer, og derfor får ham "styret" igennem...og det er ikke det jeg vil, jeg vil have den der GUDE følelse af at "læne sig tilbage" og bare følge efter...Findus kan godt gå spor, men han går for hurtigt, og det der gjorde sig gældende i starten med vores næseprøve i DKK LP, hvor kroppen bevæger sig for hurtigt til næsen, gør sig igen gældende...han bevæger sig for hurtigt, mister knæk og trækker mig med af for at finde ud af hvor det blev af. Det her tester vi lige pt med flere GODE godbidder, kombineret med at han får noget andet at tænke på, i dag lavede jeg en dobbeltmarkering med dummyer  og så gik han et kort ligeudspor på en anden mark, med gode guffer, hvor han ikke fik lov at løbe afsted, masser af guffer, men tempoet skal ned, ikke HELT ned, bare derned hvor hans næse har en chance for at stoppe ham INDEN han taber sporet!

Så der nørdes lidt i det lille hjem :-)



Kommentarer

Populære opslag