Hundedage....eller festdage

Hundefestival roder altså, men træningen var tilsvarende festlig (Siris telt og grej)
Det er ikke kun prøver, konkurrencer og udstilling, som kan give hænder over hovedet tendenser, også rigtig dejlig træning kan give den berømte hænder over hovedet "sygdom"! Sådan en dejlig træning og dejlig dag havde jeg med Findus i går...og i dag!

Festivals-selfie
Jeg er SÅ stolt af min søde stadig ret ungehund, han har klaret alt menageriet helt fantastisk! Der var også rygter om en løbetidstæve i området, Findus havde da også MEGET travlt med at snuse og tisse når vi gik til og fra bilen, men ikke på nogle andre tidspunkter.
Han slappede fint af når det ikke var hans tur, og han var energisk, koncentreret, ivrig, samarbejdsglad og bare PÅ når han blev budt op til leg med mig!
Han holdt HELE dagen 9-16!

EN TRÆT Findus efter første dag med træning kl. 9 til 16
På et tidspunkt kom to andre unge hanhunde op og diskutere om et eller andet ca 7-10 meter fra os, og Findus som lå og slappede af kiggede bare afslappet på det hele, uden hverken antræk til at deltage eller gemme sig!
Vi fik også en masse gode råd med hjem.
Lege med hunden, det legetøj der ligger på jorden er ikke noget værd, men det legetøj JEG har er altid KLART det bedste. Altså at lægge STOR værdi i det som kommer fra mig. (HELT sikkert noget jeg skal gøre mere i, fordi det kan udrydde nogle udfordringer vi har i blandt andet frit søg af dummyer)
Bruge omvendt lokning til at få hunden til at balancere sin vægt, kan bruges til stillingsskift, og holde positioner eks. under gang, fordi hunden lærer at finde god balance.
I forbindelse med dummybytning, lurede Siri at Findus havde en SUPER fest med at bytte rundt på dummyerne, belønningen inde ved mig er SIMPELTHEN bare for ringe. Jeg fik lov at låne et hjemmebygget legetøj, en af de der gummi-netbolde, med et skind og et pivedyr i midten og så en luftesnor med elastik som trække-agregat, det gik altså noget bedre. Det skal vi helt sikkert arbejde videre med.
Efter frokost arbejdede vi med forstyrrelser, der var både forstyrrelser på jorden, forstyrrelse i form af andre mennesker og forstyrrelser i form af hundeføreren som var klædt ud.. jeg tog hulaskørt på, en fuld ansigtsmaske og en guldparyk, Findus syntes jeg var VILDT mærkelig i hovedet, men han ville faktisk gerne gå fri ved fod næsten som han plejer! :-D SEJ DRENG!!!
Anden leg var indkald med stop, synes han har et lidt rullende stop/lang fra påbegyndelse af stoppet til han står stille. Jeg har trænet det næsten rigtig ved at sende ham uden om og så sende ham tilbage til legetøj. Jeg skal bare droppe det med at sende ham udenom noget, og så bare lægge ham ved legetøjet, kalde på ham, sommetider får han en "stå", sommetider bliver han kaldt helt ind. Når han får stå, skal jeg lige vente 3-5 sekunder før han får fri, hvor han skal bevare roen, og så kommer han også i kropsbalance.
SUPER SUPER SUPER SUPER dag!! Tak Siri fordi du er så festlig! :-D
Charlotte Lyngholm holder Findus inden LP2 indkald (Foto taget af Lonni Prirsching)
Dag 2 var med Charlotte Lyngholm, vi havde rigtig mange øvelser sammen: positioner under gang, indkald ala LP2, fællesøvelser, fremsending, stillingsskifte, næseprøve, apport.
Rigtig mange af øvelserne arbejdede vi med generelisering, og lidt "dril"/udfordring..
Findus var igen bare SUPER meget på, jeg er bare SÅ glad for den hund.

Charlottes forslag til løsning på Findus' forsatte søg efter at have fundet rigtig genstand i næsesøget, var at gå et skridt eller tre baglæns, tilbage til at gemme pinden i græs, så han får succes ved at komme med den, og igen skal det være en rolig men, rigtig god godbid!

Findus på vej på pladsposition, i fuld galaop (Foto taget af Lonni Prirsching)
 På vej hjem fra dag 2, havde jeg lige brug for en god rolig skovtur med Findus, hvor han også lige kunne gå og rense hovedet lidt..så vi smuttede lige forbi hundeskoven i Kirke Hvalsø, for sjov skyld skulle jeg lige gemme mig og se om han holdt øje, det gjorde han... og vupti.. tilbud af gø (ala rundering)...ja tak, det vil jeg gerne belønne.. han er sgu da sej.. efter to SÅ intense dage hitter han lige lidt viden om at mennesker som ser underligt tomme ud i blikket og har gemt sig i vegetaion skal gøes af...! Så hjem og slappe af i weekenden er det Emmas tur til at komme til Kirke Hyllinge og Findus må blive hjemme, det synes han nok ikke er nær så sjovt.

Vi har i øvrigt fået tilsagn om at starte på B-holdet i Herfølge efter sommerferien, måske tager vi forskud på glæderne ved at deltage i fællestræning på mandag, afhængig af mit energiniveau efter en dejlig lang weekend, jeg er ikke det mindste i tvivl om at Findus ER klar! :-)

Kommentarer

Populære opslag