Hips haps.....så snuppede vi lige to titler og en forvirret hundefører..

Foto: Jan Kölner
Hundeførerens frisure afspejlede hendes evne til at finde ro...og alligevel fik vi to titler med hjem fra Jylland

Ja, det var en semi-spontant beslutning det med at køre til Jylland, og når man nu er der kan man da lige så godt melde til tre prøver...så det blev til øvet klasse rally og LP3 til Findus, og en rally ekspertklasse med Emma.

Mærkeligt at man sommetider bliver ved med at gøre noget man har lovet sig selv ikke at gøre igen!?
Jeg mener, det med at tilmelde lidt for meget på en dag. Nu må jeg virkelig være bedre til at huske
mig selv på at to forskellige discipliner på en dag, bare ikke er denne hundeførers spidskompetence.

Ikke desto mindre måtte vi jo gøre os klar. Rally havde vi ikke faktisk ikke rigtig trænet siden vi var til prøve i oktober måned. Så jeg var ude og få de bedste til lige at give et lyn-brush-up kursus, først en formiddag hos Merete fra Meretes Hundeskole, og så en aften hos Johanna Allanach. Perfekt, vi fik kigget på en masse af mine udfordringer.

Og dagen efter fik vi kigget på noget LP, som så forrygende godt ud. (Det skulle dog vise sig ikke helt at holde til om søndagen)

Jeg kørte til Tarm lørdag eftermiddag/aften, og fandt en fin plads til Hundehuset (vores campingvogn). Fik kigget på arealet som var rigtig pænt, fint græs underlag, fin randbeplantning og både rally og LP ringene var sat op, samt ringene til skuet.

Søndag morgen var vejret ikke så fantastisk, det vekslede imellem styrtregn og støvregn. Men har trænet med Findus i regnvejr og han plejer ikke at være særlig påvirket af det.
Jeg lagde et morgenspor til ham, fordi vi skulle starte med rally, og erfaringen fra træningen med Merete sagde mig at Findus synes det er svært med meget energi og rally samtidig.

Endelig i gang, udlevering af bane som blev memoreret til mindste millimeter, og banegennemgang så gangmønster kunne indlæres... ingen problem, opvarmningen blev alle de momenter som indgik i banen for at teste hans dagsform, det så godt ud.
Selve prøven gik også rigtig fint, der var regn, men Findus lod sig distrahere en smule af de telte og mennesker som sad i dem rundt om ringen??

På pladsen tæt op ad LP ringen blev der lavet helstegt pattegris over bål, det gav en del røg på pladsen, men hverken Findus eller Emma virkede tydeligt påvirkede af det.

Så gjorde jeg mig klar til at skulle til LP3, men LP2 banen var slet ikke i gang, og så blev jeg pludselig i tvivl om hvorvidt jeg skulle til ekspertklassen med Emma først, eller til LP3 med Findus først. Der var ikke ret mange hunde tilmeldt prøven, hverken i rally eller LP (kun 2 LP2 hunde og 3 LP3 hunde)...vi var første ekvipage i ekspertklassen og sidste i LP3.
Det endte med at blive ekspertklassen først.
Jeg var lige ved at tabe Emma, men nåede at få mandet mig op som hundefører, og så gik det bare dødgodt, hun var så fin altså! Det der med at vi er blevet enige om lønnen holder bare 100%!

Så var det tid til LP3, fik varmet Findus op med lidt forskellige LP3 momenter og det gik rigtig godt, han var fint med hele tiden.
Vores fællesøvelser gik rigtig fint, Findus sad yderst med en ualmindelig lækker colliepige på sin højre side.
Så var det jo bare at vente til de første to hunde havde været igennem.

Da vi skal til at på banen får Findus atter øje på colliepigen, og jeg er ikke vaks nok til at få ham afledt, så han går lidt i scoremode på vej ind...(memo til mig selv: i fremtiden går du ikke ind på banen det sted hvor den forrige hund går ud, gå ind et andet sted fra, så du undgår konfrontation af enhver slags, det gavner ikke noget eller nogen).

Findus virker underligt ufokuseret da vi kommer ind, jeg skal være bedre til at få trænet kontakten, for det er blevet lidt sjusket med vores opstarter, og det smitter et godt stykke ind i vores fri ved fod, hvilket jeg egentlig allerede opdagede til DM i DcH sidste år, men når man ikke træner det bliver det jo heller ikke bedre ;-) ...så op på træningshesten og træn opstarter (komme ind på banen, holde kontakt, gøre klar til FVF og afbryd og beløn der!)

Findus kommer dog "tilbage"mentalt, og resten af FVF synes jeg faktisk er rigtig pænt.

Stillingsskifte starter fint, med flot smækdæk, og da jeg vender mig ligger han og snuser, MEGET, det har vi faktisk trænet på, men det er måske 2-3 uger siden, og Findus har IKKE kædet det sammen med konkurrence...jeg håber jeg kan få ham tilbage da jeg begynder at give signal til sit...men jeg må give 4 ekstra kommandoer før han reagerer og ser lidt forvirret ud? ...resten af stillingsskifte går faktisk rigtig fint.


Dirrigeret apport, godt med fokus på at få ham med rundt inden jeg stiller ham ved keglen, fin øvelse, galop både ud til apporten og hjem med den, flot lige sidde foran og lige plads! Hurraaa..

Løbe rundt om- apport-spring, går faktisk også fint, vi bliver trukket for en for stor bue, den generer mig ikke, og vi bliver trukket for en skæv sidde foran, det generer mig, for det træner vi på, og det sad lige i skabet i torsdags!

Stå-sit-dæk under gang, fin øvelse, men ikke 100% på, vi får dog alligevel alle positioner. :-) juhu...

Indkald med stop, han skal ligge næsten det samme sted som i stillingsskifte, men han snuser slet ikke da jeg vender mig rundt?? Han kommer fint på signal, stoppet er dog ikke helt som jeg vil have det, men vi bliver ikke trukket?

Fremsending til felt og indkald. Han markerer fint feltet, løber fint ud på signal, stopper fint og dækker fint. Så langt så godt, i det jeg runder foran feltet altså, der hvor jeg vender ryggen til ham, begynder han at snuse i græsset foran ham og kryber frem...?? det har jeg aldrig, som i ALDRIG set ham gøre i feltet før? Da jeg kalder rejser han sig ( ifølge kritikken, jeg så det jo af gode grunde ikke selv), men han kommer ikke, jeg må kalde flere gange før han kommer, for han er simpelthen helt væk i det der græs!? Han ender dog med at komme inden jeg er gået ud af banen..Vi skal virkelig have kigget på det her med snus, for jeg kan mærke at jeg bliver irriteret på ham, hvilket ikke er fair..men det er nok også en frustration over ikke at vide hvorfor han gør det, og derfor ved jeg heller ikke hvordan jeg skal hjælpe ham til at forstå at det virkelig ikke er okay adfærd at lave midt i en prøve.

Næsesøg går også lidt i skuddermudder fra gamle dage, han samler op og smider rigtig genstand, det er ellers længe siden han har gjort det.

Samlet set, jo, det er en rigtig pæn prøve, men der er nogle ting som virkelig kom bag på mig, og jeg er i tvivl om det er noget med træthed, det regnede on/off hele dagen, og han var våd/fugtig hele tiden..

Samlet vurdering af vores præstation med dommerens kommentarer.


Men ikke desto mindre blev det til både en Rally øvet mester titel og en lydighedschampion titel. og to gange 1. vinder, men ville gerne have foræret begge dele væk for at kunne forstå hvad der skete!
:-D

Det ændrer dog ikke på at jeg har verdens bedste toller i Findus, jeg elsker ham virkelig og elsker at arbejde med ham. Disse udfordringer bekræfter bare min teori, vi er levende væsener, både mig og Findus, og det er ikke til at vide hvad der kommer til at ske, vi kan begge blive hylet ud af den. Og nu har vi noget at træne på, jeg er gået godt i gang med at eksperimentere med at have ryggen til Findus og lave stillingsskifte, for at skærpe hans opmærksomhed på mig, og der står også forstyrrelses træning, som det faktisk er noget tid siden vi har lavet.

Lige om lidt er der DM og dernæst første konkurrence i A-klassen, jeg glæder mig bare rigtig meget til en masse erfaringer fra begge dele.






Kommentarer

Populære opslag