1-2-3 parat til start...

Ikke en udpræget pæn tollerdreng, men den smukkeste i mit hjerte,
Findus 3 år og knap 5 mdr
Efter successen i Sorø, hvor Findus atter engang viser, at han er max klar til større udfordringer end jeg egentlig forventer af ham, valgte jeg at melde til en klasse 3 i Ølstykke. Jeg havde ellers i første omgang troet at vi skulle vente til midt i maj...men lad os kaste os ud i det, og så hvad der sker. 
Jeg er klar til at blive overrasket.

Det vil sige at vi lige nu arbejder intensivt med en masse LP3 detaljer og momenter, som vi løbende tester ved at sætte dem sammen og se niveauet. 
Senest har jeg pillet lidt ved feltet, Findus tager nu feltet i første omgang rigtig pænt, men til træning når han løber i feltet anden eller tredje gang, stopper han ved første kantbånd, ikke en unormal adfærd hos hunde...og slet ikke når de har ejere som "belønner" hunde som selv sætter tempoet ned inden feltet ved at give signal til stop...og pludselig er det hunden der bestemmer hvornår signalet skal komme og ikke føreren.
Også bakke 5-8 skridt (til træning mindst 10 skridt), fordi jeg har været en klovn at jokke på ham :-( og så er det jo klart at hunden begynder at gå to spor, så vi arbejder med at genopbygge tillid, og forståelse for øvelsen.
Omkring-apport-spring øvelsen er vi i gang med at generalisere på, så spring, genstande og apporter af alle typer, og så må prøven vise hvad vi ikke har husket at træne på. ;-) 

Når vi kommer lidt tættere på skal vi også arbejde med kæder der er lidt længere uden belønning, så han ikke begynder at føle sig frustreret til prøven, en LP3 tager noget længere tid end en LP2, da der er en del banebygning med de nye regler, det skal tænkes ind...altså hvad bruger jeg den ekstra "transporttid" på. 
Jeg synes klart at kunne mærke på Findus til LP2 i Sorø, at vores konkurrencemode fungerer, bortset fra at min hukommelse stod lidt af i forhold til at huske de præcise signaler, især i de nye øvelser (siger jeg egentlig "udenom" eller "omkring" når han skal løbe om en genstand). Findus var til gengæld hvor han skulle være mentalt, han VED ca hvad der skal ske når vi går over kantbåndet, og hvad reglerne er...FEDT! Dog kan vi godt lege med nogle Sanna ting i forhold til kegler og felter og spring, fordi Findus forsøger at klare de øvelser med markeringer selv, så det skal han lige lære at det er mig som beslutter hvad vi skal, ikke ham... han har også liiiiidt svært ved at finde pladspositionen når han ser en kegle, et felt eller en DcH fremadsendelse eller rundering....så vi skal til at gå frem mod disse startmarkeringer og gå fri ved fod derfra, for han skal den ondelyne mig starte i en lige pladsposition selvom der kommer en SJOV løbeøvelse! ;-) 
 
Vi regner med at være 1-2-3 klar parat til start den 10. april i Ølstykke, om ikke andet, så til at se hvor vi kan tage hjem og samle op i træningen. Ses vi i Ølstykke? Det håber jeg!





Kommentarer

Populære opslag