Hvad er der på programmet...?

Det er jo ikke fordi vejret indbyder til snemænd, eller engle for den sags skyld. Billedet er dog et arkivfoto fra august måned i år.

Pt. går tiden med at træne i de to nye programmer vi tager hul på til næste år. DKKs LP3, som jeg håber at vi bliver klar til at teste inden 2017 (mon ikke), og så DcHs A-klasse, som jeg håber vi bliver klar til at teste i november 2016 til klubmesterskaberne.

I LP3 er der fokus på alle øvelser, selvfølgelig, især træner vi på den nye "springapport", han startede egentlig med at gøre det rigtig godt bortset fra en lille skævsidning, så jeg hev den del med at løbe rundt om ud, og stillede ham ved springet med apporten i munden og kaldte ham over.. for at få fokus på selve "spring-sidde foran"-delen...så blev det bare baglæns kædet og Findus kunne slet ikke finde ud af at løbe rundt om...så der måtte jeg lige træne mere på den del...
Endvidere er indkald med stå også noget vi træner en del.. sommetider sider det snorlige i skabet, og sommetider er det som om han synes det er sååå sjovt at stoppe at han skal lave tre lange galophop når signalet til stop kommer...så når man MEGET hurtigt udover en hundekropslængde!
Han er også begyndt at ligge meget "let"/højt når jeg går fra ham, han er simpelthen ved at tyvstarte!?...så vi skal lige have belønnet for at han bliver liggende, og sommetider afbryder jeg når jeg er nået ud på fuld afstand.. :-)

Feltet sker der også sjove ting i...tidligere har han konsekvent stillet sig bag forreste højre kegle, eller lige til venstre for den, altid så han havde alle poter inde i feltet. Jeg har ikke ville afbryde, da det jo ikke var forkert, og jeg ville være nervøs for at han blev så usikker at feltet gik helt i skuddermudder.
I stedet har jeg MAAAAANGE gange (uden han har set det, og også et par gange når han har set det) lagt en bold bagved bagerste venstre kegle, og sendt ham derover som belønning når han stod forkert.. og det gik faktisk rigtig godt, jeg fik ham mere midt hen i feltet.
Så var det at jeg skulle lave en fuld LP3 alene dog med video, og i feltet løber han pludselig igennem?... Det skal øves, ingen store bekymringer, bare forundring :-)

Videoen af vores LP3 kan du se her.

Vi er heller ikke på plads når det kommer til afslutningen på fællessit, vi er så småt startet på at træne ikke at dække på andres dæksignaler, men kun mens jeg står helt henne ved ham og belønner.

Stillingsskifte kan altid blive bedre, men for nu er det vigtigste at jeg får belønnet for andre øvelser end stillingsskifte, og at han ikke bliver frustreret over at jeg er utilfreds.. så masser af ro, ro, ro, ro...og så kører det..han tripper, og det får jeg ikke pillet af ham det sidder såååå dybt i ham, og har gjort det siden hvalp, hvor jeg ikke var opmærksom på at det var uhensigtsmæssigt. Sommetider rykker han MEGET (både frem og tilbage)...sommetider tripper han bare lidt.

Afhængig af hvordan tingene udvikler sig håber jeg på at vi er klar i løbet af forår/sommer til at stille i en klasse 3. Vi har dog ikke rigtig travlt, da jeg ingen intentioner har om eliteklassen.. og Findus er kun 3 år :-)

Vi har jo også vores DcH program at træne i.

A-klassen.
Der er en del som forandres i forhold til B, hvilket jo er fedt.. skønt med udfordringer!

Fri ved fod er det samme, men ellers er meget forandret...

Stå-sit-dæk under gang er een øvelse og en af dem er i løb.

Apport er en dobbelt apport, den ene er ens egen apport, den anden er en fremmed apport, de bliver udført som almindelig apport, lige efter hinanden. Dog som een øvelse.

Springapport har fået tilført et stop efter apporten er blevet samlet op, hvor hunden skal stå forholdsvis længe inden den får lov at springe tilbage til føreren.

Fremsending er det samme, men længere afstand.

Så er der sporet, der er kommet en spids på og en ekstra genstand, desuden er det blevet noget længere. (FEDT!)

Så er der den døde genstand, som er en færtbærende ikke apporterbar genstand og kan være alt fra en trehjulet cykel, til en støvsuger, til en spand eller en stol, denne øvelse startede vi på at træne i dag, og det var meget udstyrs"krævende"...med en ombygget kuffert med snoretræk, så lægges en genstand ned i kufferten og når hunden har position og vov, så åbnes kufferten så hunden kan få sin belønning. Findus blev dog voldsomt forskrækket af den "levende" kuffert der pludselig åbnede munden da han gøede af den.. men tænker det bliver bedre når vi får trænet det lidt mere :-)

Endelig eftersøgningen, som er en voldsom udvidelse af en B-rundering, med to figuranter og et kæmpe areal som skal eftersøges systematisk.
Lige nu er vi ved at lære den svære det...nemlig at eftersøge systematisk. Jeg synes det går nogenlunde, men det er lidt som at få en klikker i hånden første gang..det er som om der er alt for meget man skal have styr på rent motorisk og observationsmæssigt. Det er en top fed udfordring.. I LIKE IT! :-)
Mens Findus bliver bedre til at løbe væk (synes jeg), glemmer han pludselig hvad fløjten betyder, og det er jo sådan det er når der sker noget i hovedet på de søde hunde rent indlæringsmæssigt..totalt flyttedag på øverste etage :-)

Konkurrencedeltagelse i A-klassen har nok lange udsigter, selvom det i mit hoved lige nu kun er halsgivning af død genstand og eftersøgning som vi er for alvor bagud med, så er især eftersøgningen en ret stor og vigtig øvelse at få indlært rigtig, jeg vil ikke jappe noget igennem for at få lov at komme til prøver i en fart, og er sikker på at jeg er omgivet af folk der nok skal sige til når jeg/vi er klar :-) Men målet er at vurdere niveauet ved klubmesterskaberne i 2016...så jeg kan se hvor langt vi er i et samlet program :-)

Alt i alt, vi keder os bestemt ikke træningsmæssigt, der er aktiviteter til hele næste år at gå i gang med :-)
Lidt julestemning til alle bloglæserne fra november 2015

Vi satser på et godt afsats fra 2015...

...og på at komme flyvende ind i 2016...
Rigtig godt nytår og god træning derude




Kommentarer

Populære opslag