Debut særdeles godkendt! opdateret med point





Juhu, endelig kom dagen hvor Findus og jeg skulle ud og prøve vores samarbejde ved en rigtig DcH B-prøve, det samme som Emma og jeg konkurrerede i inden hun startede på schweiss.
Mine forventninger var tilpas lave, synes jeg selv har fået trænet nogle mærkelige ting med Findus her på det seneste, alligevel var målet klart, hund i fokus når der er øvelser, ved at jeg er i fokus i øvelser, rose og så prøve at aflæse hvordan denne prøveform passer til os.

Mine overvejelser/bekymringer har gået på om Findus kunne bevare fokus og energi en hel dag, det med at blive hevet frem og sat væk flere gange (normalt mellem 3 og 5 gange til en B-prøve), mine bekymringer blev dog gjort til skamme, jeg havde svære ved at bevare fokus og koncentration og energi end han havde... manglende mentalttræning?? (muligvis en godt bud!)

Jeg startede dagen allerede i går ved at komme i tanke om at vi slet ikke havde et resultathæfte, hvilket giver meget godt udtryk for mit fokus.. det har været på træning og Findus, ikke på formaliteter som hæfter og point.
Fik dog en med hjem og udfylde..i morges 2 minutter efter vi skulle have været kørt kommer jeg i tanke om at jeg skal huske at have vaccinationsbog (EU-kæledyrspasset) og bevis på udvidet ansvarsforsikring med... arg.. passet er hurtigt fundet med det der forsikringshalløj det er lidt svære.. nå... rode rode rode og vi kommer afsted med alle formaliteterne i orden. Når selvfølgelig også pladsen i god tid :-)

Fik nummer og program.
Nummer fire i gruppen og vi skulle køre øvelserne i flg. rækkefølge: Spor, Rundering, Feltsøg, Stå, Sit, Fri ved fod, Fremsendning, Dæk, Apport og Springapport.

.. Jeg forventede ikke noget særligt af sporet, men da vi kørte ud til sporarealerne så jeg KLARE indre billeder af en Findus som løste et flot spor, ikke noget jeg gjorde mig umage for at se (som hvis jeg visualiserer en øvelse), mere noget som "kom" til mig, men som jeg straks slog væk, for sådan havde han jo aldrig gået når jeg trænede med ham.

Sporet var ved at storme væk, det var nysået med ca. 5-6 cm kornspirer på, opstart i modvind, og to højreknæk. Målet var at komme rundt.
Den første ekvipage klarede det rigtig flot, mister dog første knæk, de næste to er nye hundeførere i B-klassen og har svært ved at få deres hunde ud af sporet.
Jeg sørgede for at få varmet Findus godt op ved at lufte langs arealet (aklimatisere sig til færten i luften) og med en gammel genstand som jeg ville belønne for han fandt, da det jo lidt er belønningen på sporet, sådan skal han i hvert fald gerne se det, det er fedt at finde træpinde!... SÅ VAR VI SÅ KLAR VI KUNNE BLIVE!
Jeg var ikke i tvivl om at han nok skulle gå spor, spørgsmålet blev mere om hvilket tempo og hvor meget modvinden ville påvirke ham (i modsætning til Emma som jo stoppede når hun blev for usikker)...vi skulle stå forholdsvis længe og vente tæt ved sporet fordi det lige skulle modne og de to foregående hundeførere stoppede inden de var nået rundt. Findus småpeb af ivrighed for at komme i gang, han havde jo fået tøjet på og var HELT med på hvad der skulle ske..den hund elsker bare at bruge sin næse!

Endelig fik vi lov at starte...jeg ville være 100% sikker på han vidste hvad han skulle gå efter, så jeg dækkede ham af 1,5-2 meter fra startpinden med et fodspor mellem forpoterne, mens jeg rettede hans line ud, og så lod jeg ham starte når han viste mig at han var klar. Det føltes lidt underligt/ubehageligt at lade ham komme HELT ud i de 5 meter når vi til seneste træning kun var 2-3 meter fra hinanden fordi vi lavede knæktræning...men han går pænt, med snuden flot nede i jorden (i forhold til i lørdags i sidste uge)...han flakker en smule (ok når det stormer 8-10 sekundmeter på en mark i modvind med lidt skiftende retning), han finder flot første genstand og kommer med den (jeg går ham i møde for ikke at skulle give ham sjusk i afslutningen, men det skal vi have trænet lidt mere...senere ;-) ) op mod første knæk er jeg opmærksom på at han ikke får lov at sætte farten yderligere op, han har et pænt træk og et lidt for højt tempo (men pænere end til træning, tror det med godbiderne har hjulpet!?), han finder FLOT første knæk, men tvivler og jeg når ikke at rose ham, så han må lige dobbeltchecke lidt og finder så atter tilbage til knækket og andet ben er påbegyndt (vildt syret følelse!), og andet knæk tager han mere sikkert (også op i medvind, mere let for hunden at finde knæk der)...og så er det ned af tredjeben hvor vi også får kommentar om at han flakker, det gjorde han også i medvind i lørdags, så jeg skal lidt atypisk til at træne mere med medvind tror jeg...? Da han finder sidste genstand er jeg SÅÅÅÅ glad at jeg slet ikke kan holde mund da han tøver med den i munden..så jeg kommer til at pippe at han skal komme og aflevere, DOH! Det mås man altså ikke..! Nå, men tror det trækker max 3 point, det gør det i hvert fald hvis hunden ikke selv samler op og får kommando til det, og det havde han jo gjort... men det er stadig meget ud af 6 point...
JEG ER SÅÅÅÅ STOLT AF FINDUS....vi kunne godt have droppet resten af øvelserne, for jeg var HELT tilfreds med ham der..så der var "carte blanche" til at lave nuller i resten af øvelserne hvis han skulle få lyst!

Det fik han ikke...ikke i dem allesammen i hvert fald :-)
Rundering og feltsøg gik også al forventning, synes han var begyndt at gå lidt tæt på figuranterne så har haft fokus på blot at gø uden at hoppe op og så belønning... Så var ret spændt..også på at sende ham til det tomme skjul om jeg kunne kalde ham ind fordi han tit bliver så grebet af sin opgave at han glemmer at høre om jeg skulle komme med nogle fif, men ingen problemer i dag.. sender ham til det tomme skjul og han pisker afsted, stopper og vender på "Findus-klap-klap", han ser så ikke min dirigering ud mod figuranten, men får alligevel færten fra sin rute, og løber flot hen og bremser 10 cm  (hrm hrm ...lidt tæt unge mand) før figuranten og gør promte (havde lige øvet ved stien hvor han altså ikke gad gø!?...spare på kræfterne??)...han stopper dog da jeg sætter linen på, ville gerne have han stoppede når jeg sagde fri.. men det er også rart at have noget at træne videre på :-)

Feltsøget var et fint område, jeg valgte sidevind og modvind, og satte ham på midt i sidevinden, han løber til hjørnet længst vækog højest oppe i vinden og finder hurtigt første genstand, der er lidt rod i afleveringen, men ellers flot...jeg får sendt ham igen og han søger lidt rundt med vinden, og får færten af anden genstand og sporet sig hurtigt ind på den, samler op og igen lidt rod i afslutningen ...jeg ser et mønster..host host.. men fuck jeg er glad for den hund!! :-) Alle opgaver med næsen er løst SÅ FLOT!! Tak for gode gener til afdøde far Snoddas, som blev valgt netop på sin evne til aldrig at give op i et søg, de gener lever GODT videre i Findus!

Tilbage til pladsen til dagens sidste opgaver, jeg fik taget Findus lidt for hurtigt ud, det var koldt, og han virkede til at fryse, så prøvede at holde ham varm og finde læ til os begge.

Da det endelig var vores tur var jeg glad og afslappet, og lidt træt og meget sulten, det er ikke optimalt i forhold til at huske alle sine egne opgaver og udføre dem optimalt!

Ståøvelsen gik fint, vi trænede den inden vi gik ind, men ikke sit, da vi skulle starte med stå, og det gik fint. Han måtte tage et enkelt balance-oprettende skridt pga. vinden.

Derefter sitøvelse, og Findus sætter sig ikke, tror ikke jeg får lagt trykket ordentligt og sat ham godt nok op til det..det skal vi have trænet noget mere.

Fri ved fod, super flot, fint fokus hele vejen og jeg NYDER det bare! :-D

Fremsendingen havde jeg ikke de store forventninger til, men Findus løber flot ud og tager dæksignal og mens jeg lige samler mine glade smileys i maven og trækker vejret ligger han fint og stille. Kommer på første kommando og sidder lige efter indkaldet! JUP JUP Dygtig dygtig dreng!!!

Så var der lige et par minutter til sidste dommerhold og en lang dag ude i blæsten sætter sine spor..

Dækøvelsen er fin, han er dog meget optaget af hvem der har siddet i græsset ved startpinden før ham.. der var også en meget lækker hunde-pige med på holdet som er falskdrægtig.. meget LÆKKER!.. men vi får talt os tilrette om at det ikke er tidspunktet at snuse...fin indtagelse af dæk og ligger flot i det ene minut som han nu skal det i, flot indkald, sidder lige og sidder næsten lige i pladsen.. hrm hrm, det skal vist lige trænes lidt.

Apporten, jeg får ikke sagt klart nok til ham at jeg forventer at han venter med at hente apporten inden jeg tager linen af og kan faktisk godt mærke at han vil løbe med..men det er lærepenge til mig..husk at spise så du har energien til at støtte din hund.. Findus synes dog det var en dejlig øvelse sådan ikke at skulle vente på et apportsignal.. ;-) Har læst at det koster 3, da alt andet sidder FLOT i skabet, hente, sidde lige foran, slippe og sidde lige i plads tror jeg vi faktisk får 7X2 for denne øvelse!?

Springapport, strammer mig an og får TYDELIGT sagt SIT inden jeg tager linen af ham! Han venter fint, men SPÆNDT som en flitsbue, på signal til at springe og hente og springe tilbage, flot lige foran, igen lille skæv plads.. så det skal TRÆNES!!

Alt i alt.. har han kun smidt en øvelse..det er fandme en FLOT debut! Men det var det allerede efter sporet! :-D måske er Findus mere klar end jeg giver udtryk for? :-)
Det har bare været en rigtig dejlig dag, med masser af hygge, grin, hundesludder, klap og hep.. jeg har SAVNET at gå til prøve i DcH, jeg glæder mig til at komme igang igen :-) nu ved jeg hvad vi skal træne de næste par måneder til sæsonen starter i marts, havde ellers troet at vi måske skulle vente et år mere, men det er nok mere for min skyld end Findus' :-)

Efter sporet tænkte jeg at det er mærkeligt, at begge mine hunde går LANGT pænere fremmedspor end når det er min fært de går på... tror jeg ubevidst og uønsket overtræner mine hunde, altså at jeg har en tendens til at gøre det svære for dem end til prøverne. Og så bliver det jo piece of cake med et konkurrencespor... :-) bare en tanke!

Juhu!!

Konkurrencehunden tager et fortjent hvil!
Her er så endelig pointene, FUCK jeg er glad for at arbejde og bo sammen med den hund!



Kommentarer

Populære opslag