Vi træner og træner og træner..

Skønt med solskin og gåtur midt i alt det grå og triste,
vi håber på en omgang sne så der kommer lidt lys :-)
Jeg synes faktisk vi træner en del, i små bider, men vi har også gang i mange ting lige i øjeblikket.

Vi træner på LP, jeg håber jo at vi bliver klar til en prøve, jeg synes egentlig ikke at Findus er specielt pubertets agtig overhovedet, lidt når der er løbetidstæver med på gåtur er han forståelig nok en anelse udenfor rækkevide, ellers er han mere glad for at træne end at lave ballade! Så måske bliver vi klar til prøve tidligere end jeg troede, men til at starte med bliver det bare en lille prøve prøve for at se hvor vi er, og så må vi se hvor meget han/jeg magter :-)

Vi træner også DcH, dog kun på selvtræningsplan, især spor og feltsøg, mange af stuedressurøvelserne lapper jo lidt over med øvelserne fra LP, det vi især mangler at træne på er rundering.
Sporet mangler vi stadig meget på, men han har gejsten og jeg har heldigvis erfaring, så vi skal bare sørge for at komme ud og få trænet!

Så træner vi lidt på at øge hans evne til at magte forstyrrelser, det betyder at når han alligevel er med i bilen når jeg har korte arbejdsdage tager jeg ham gerne ud hvor der er gågade eller andet og lader ham lave nogle simple nemme øvelser, til stor glæde og begejstring for de fleste andre mennesker på samme sted :-)
Findus altid klar til at starte en leg..
her forsøger han at få Emma og sine søstre til at løbe efter sig.. :-)
Vi er også startet på et nyt kursus hos Johanna Allanach, K9 Nosework, udsprunget fra en prøveform i USA, det er VILDT spændende, første træningsgang var i går og 1,5 time senere var Findus endelig træt, det gik over alt forventning med ham, vi havde fået nogle opgaver vi skulle træne hjemme forud for kurset og vi har trænet en del, dog uden helt at vide om vi var på rette spor.

Første øvelse var at Findus skulle finde duften af kaffe og markere, som markering har jeg valgt at han skal dække i nærheden af duften, i tilfældet af at det havde været kokain, medicin eller bomber er det jo meget smart at hunden ikke tager det i munden. Vi har dog haft lidt svært ved at huske IKKE at samle op, så jeg er gået hurtigt videre til trin to, at hunden kan finde det andre steder, så jeg har gemt i  skabe og skuffer og steder han ikke kunne nå. Så det gik fint, i næste uge skal vi lege toldhunde!!! Glæder mig helt vildt, har altid haft lyst til at arbejde som tolder med hund, så her får jeg lidt lov at prøve!! :-D
Anden øvelse er noget helt andet, her arbejder vi med synet, øvelsen hedder overordnet "Match to Sample" og går ud på at hunden skal kunne genkende og udpege en genstand magen til en man har vist den. I første omgang er det med kendte genstande, senere skal der udvides til ukendte genstande, som pludselig optræder blandt de kendte og skal kunne udpeges hvis de bliver vist, vildt spændende.
Som hjemmearbejde skulle vi lære hunden at kigge på en genstand, det kan Findus NEMT.. anden øvelse var at markere en genstand på den måde vi havde valgt (Findus skal holde et langt dut på den genstand han markerer).
Det vi skal træne frem mod næste gang er at han kan blive liggende på sit sted til han får markersignalet og så vise markeringsadfærden med hjælp fra mig. Anden del af hjemmearbejdet til på torsdag er at kunne introducere parvis først en anden genstand og senere to andre genstande og at han trinvis selv skal kunne markere genstandene, og så finder vi ud af om han har forstået øvelsen.
Det er fedt og det er sjovt at arbejde med indlæring hos hunden, hvad der er indlysende og logisk for mig, og hvor lidt vi ved om hvad de ting vi gør med hundene giver af signaler og tanker i deres hoved.
Altid opmærksom på mig, vaks og klar til at få et signal om arbejde! :-)
Sidste øvelse var at hunden skulle kunne finde en stærk lugt, jeg havde glemt syltetøjsglas som  vatpinden med færten skulle ned i, på det her tidspunkt var både Findus og især jeg lidt træt, så jeg prøvede at springe ca 4 trin og 150 repetitioner over :-(, så Findus var sjovt nok ikke helt med på hvad han skulle gøre, men han havde nu meget godt fat i det alligevel, tror lidt at jeg ikke fik fortalt ham at det var noget med snus.. vi havde jo lige trænet på det visuelle.. så han var nok lidt fikseret på hvordan den ting han blev belønnet ved så ud, snare end hvordan den lugtede.. men da jeg gemte den fik han næsen i gang..og vupti 1,5 time var fløjet afsted og vi kan dårlig vente til næste torsdag! :-)
En blæsevejrsdag ved vandet.. sammen med Lucca, Findus, Emma og Kida :-)

Kommentarer

Populære opslag